13 januari 2004
Rijkswaterstaat wil klantgerichter en zakelijker
worden
Door Heleen Paalvast, ANP
Rijkswaterstaat gaat ingrijpend reorganiseren. In de periode
2004-2008 verdwijnen mogelijk 1800 tot 2200 van de 11.000
arbeidsplaatsen. Rijkswaterstaat wil klantgerichter en zakelijker
worden, legt directeur-generaal Keijts
uit.
Een simpel voorbeeld is aanpassing van de tekst op de panelen
boven de snelwegen. Weggebruikers ergeren zich eraan dat
op de borden, die files en alternatieve routes aangeven,
ook weleens staat dat zij buiten bedrijf zijn. Dat zal in
2004 niet meer gebeuren. ,,Zet er dan maar net als in Frankrijk
de tijd op'', stelt Keijts.
Dit ,,verbeteridee'' is slechts een van de voorbeelden
waarmee hij wil laten zien dat de weggebruiker, of nog breder
het publiek, veel meer voor zijn organisatie centraal komt
te staan ,,en niet meer wat wij belangrijk vinden''. In
november stelde Rijkswaterstaat een landelijk informatienummer
(0800-8002) in. Dat bleek een succes. Gemiddeld komen er
dagelijks ongeveer tweehonderd reacties van weggebruikers
binnen. Daaronder dus ook klachten, over de panelen.
Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de grote weg- en
waterprojecten in Nederland, is de uitvoeringsorganisatie
van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De dienst,
al twee eeuwen oud, komt in 2006 op eigen benen te staan,
als een zogeheten agentschap.
Een verzelfstandiging is echter niet aan de orde. Het is
verleidelijk om je eigen gang te gaan en beleid te ontwikkelen,
stelt Keijts. ,,Maar dat kan niet. Wij blijven een dienst
bij de minister. Die maakt uiteindelijk de keuzes die wij
uitvoeren.''
Naast de klantgerichtheid moet het bij Rijkswaterstaat
ook zakelijker worden. ,,We willen een overheidsbedrijf
worden, met de nadruk op bedrijf'', legt Keijts uit. Er
komen afspraken met aannemers op basis van prestatiecontracten
en budgettering. Bij de voltooiing van de A4 Midden-Delfland,
tussen Delft en Schiedam, wil Keijts naar een nieuwe vorm
van aanbesteding. Hij wil aannemers in dit project ook gedeeltelijk
verantwoordelijk maken voor het beheer van de omstreden
weg. ,,Dan zal de aanleg vanzelf een stuk beter worden'',
redeneert Keijts.
Het kabinet werkt aan nieuw mobiliteitsbeleid
voor de periode tot 2020. Dit voorjaar moet dat resulteren
in een nota. Volgens de baas van Rijkswaterstaat zijn forse
investeringen nodig gezien de verwachte verkeersgroei. Hele
pelotons vrachtwagens worden op onze snelwegen verwacht.
,,Volgens de prognoses zal het verkeer in de daluren op
spitsniveau zijn.'' Nederland ontkomt niet aan capaciteitsuitbreiding,
maar Keijts bedoelt daarmee niet dat er veel meer nieuwe
wegen moeten bijkomen.
Het idee van de ,,spitsstroken'' spreekt
hem wel aan. Peijs' voorganger De Boer lanceerde het idee
voor een betere doorstroming. ,,Het benutten van vluchtstroken,
om snelwegen met twee of drie rijstroken om te zetten tot
snelwegen met drie of meer rijstroken, moet structureler
worden'', meent Keijts.
De klant is bij hem voorlopig koning. In Noord-Brabant en
Noord-Holland zal in 2004 proefgedraaid worden met ,,verkeersregelaars''
om ongevallen nog sneller af te handelen. Medewerkers van
Rijkswaterstaat, die daarvoor worden bijgeschoold, zullen
verkeersaanwijzingen mogen geven. Ze nemen de politie zo
werk uit handen, ,,maar echte politietaken mogen ze niet
doen'', bezweert Keijts. Minister Peijs' motto ,,onderhouden
gaat voor bouwen'' betekent verder dat in 2004 bijvoorbeeld
136 kilometer snelweg opnieuw wordt geasfalteerd. Op verzoek
van veel weggebruikers wordt waar mogelijk vaker 's nachts
en in het weekeinde gewerkt. Aannemers die op zulke slimme
uren werken, krijgen premies. ,,Degenen die op lastige uren
werken niet'', stelt Keijts droogjes.
Rijkswaterstaat in 2004 aan de bak
Een greep uit de projecten:
Bron: ANP
meer info: Bouwweb - Rijkswaterstaat
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.