Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

13 januari 2004

Rijkswaterstaat wil klantgerichter en zakelijker worden
Door Heleen Paalvast, ANP


Rijkswaterstaat gaat ingrijpend reorganiseren. In de periode 2004-2008 verdwijnen mogelijk 1800 tot 2200 van de 11.000 arbeidsplaatsen. Rijkswaterstaat wil klantgerichter en zakelijker worden, legt directeur-generaal Keijts uit.

Een simpel voorbeeld is aanpassing van de tekst op de panelen boven de snelwegen. Weggebruikers ergeren zich eraan dat op de borden, die files en alternatieve routes aangeven, ook weleens staat dat zij buiten bedrijf zijn. Dat zal in 2004 niet meer gebeuren. ,,Zet er dan maar net als in Frankrijk de tijd op'', stelt Keijts.

Dit ,,verbeteridee'' is slechts een van de voorbeelden waarmee hij wil laten zien dat de weggebruiker, of nog breder het publiek, veel meer voor zijn organisatie centraal komt te staan ,,en niet meer wat wij belangrijk vinden''. In november stelde Rijkswaterstaat een landelijk informatienummer (0800-8002) in. Dat bleek een succes. Gemiddeld komen er dagelijks ongeveer tweehonderd reacties van weggebruikers binnen. Daaronder dus ook klachten, over de panelen.
Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de grote weg- en waterprojecten in Nederland, is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De dienst, al twee eeuwen oud, komt in 2006 op eigen benen te staan, als een zogeheten agentschap.

Een verzelfstandiging is echter niet aan de orde. Het is verleidelijk om je eigen gang te gaan en beleid te ontwikkelen, stelt Keijts. ,,Maar dat kan niet. Wij blijven een dienst bij de minister. Die maakt uiteindelijk de keuzes die wij uitvoeren.''

Naast de klantgerichtheid moet het bij Rijkswaterstaat ook zakelijker worden. ,,We willen een overheidsbedrijf worden, met de nadruk op bedrijf'', legt Keijts uit. Er komen afspraken met aannemers op basis van prestatiecontracten en budgettering. Bij de voltooiing van de A4 Midden-Delfland, tussen Delft en Schiedam, wil Keijts naar een nieuwe vorm van aanbesteding. Hij wil aannemers in dit project ook gedeeltelijk verantwoordelijk maken voor het beheer van de omstreden weg. ,,Dan zal de aanleg vanzelf een stuk beter worden'', redeneert Keijts.

Het kabinet werkt aan nieuw mobiliteitsbeleid voor de periode tot 2020. Dit voorjaar moet dat resulteren in een nota. Volgens de baas van Rijkswaterstaat zijn forse investeringen nodig gezien de verwachte verkeersgroei. Hele pelotons vrachtwagens worden op onze snelwegen verwacht. ,,Volgens de prognoses zal het verkeer in de daluren op spitsniveau zijn.'' Nederland ontkomt niet aan capaciteitsuitbreiding, maar Keijts bedoelt daarmee niet dat er veel meer nieuwe wegen moeten bijkomen.

Het idee van de ,,spitsstroken'' spreekt hem wel aan. Peijs' voorganger De Boer lanceerde het idee voor een betere doorstroming. ,,Het benutten van vluchtstroken, om snelwegen met twee of drie rijstroken om te zetten tot snelwegen met drie of meer rijstroken, moet structureler worden'', meent Keijts.
De klant is bij hem voorlopig koning. In Noord-Brabant en Noord-Holland zal in 2004 proefgedraaid worden met ,,verkeersregelaars'' om ongevallen nog sneller af te handelen. Medewerkers van Rijkswaterstaat, die daarvoor worden bijgeschoold, zullen verkeersaanwijzingen mogen geven. Ze nemen de politie zo werk uit handen, ,,maar echte politietaken mogen ze niet doen'', bezweert Keijts. Minister Peijs' motto ,,onderhouden gaat voor bouwen'' betekent verder dat in 2004 bijvoorbeeld 136 kilometer snelweg opnieuw wordt geasfalteerd. Op verzoek van veel weggebruikers wordt waar mogelijk vaker 's nachts en in het weekeinde gewerkt. Aannemers die op zulke slimme uren werken, krijgen premies. ,,Degenen die op lastige uren werken niet'', stelt Keijts droogjes.

Rijkswaterstaat in 2004 aan de bak
Een greep uit de projecten:

  • - 129 miljoen euro extra voor achterstallig onderhoud, waarvan 70 miljoen voor vaarwegennet zoals de baggerprojecten Waal, Noordzeekanaal, vaargeul IJmeer, voorhavens Maas en het kanaal van Gent naar Terneuzen, onderhoud aan Bernard-, Volkerak- en Kreekraksluizen, renovaties aan stuwen Lek.
  • - de overige 59 miljoen zijn voor het herasfalteren van 136 kilometer snelweg, waaronder de A12 Gouda-Woerden, en het groot onderhoud van onder meer de brug Keizersveer op de A27 en de Galecopperbrug op de A12.
  • - versnelde aanleg van spitsstroken voor betere doorstroming en terugbrengen fileleed.
  • - afronding van reconstructies van onder meer A15 ten zuiden van Rotterdam, de Tweede Lekbrug op de A2 bij Utrecht, en het stuk A30 bij Ede.
  • - proef met verkeersregelaars, bijgeschoolde medewerkers van Rijkswaterstaat, in samenwerking met Openbaar Ministerie en Korps Landelijke Politiediensten om ongevallen sneller af te handelen.
  • - alle 93 DRIP's, dynamische route-informatiepanelen, boven snelwegen krijgen meer informatie over langere trajecten, wegwerkzaamheden en incidenten.
  • - proef met beter en op grote schaal verwerken van baggerspecie, afkomstig van uitdiepen vaarwegen, bij wegenbouw. Inzet van prijsvraag Rijkswaterstaat (,,De reinigende weg'') waarbij de markt oplossingen aandraagt om licht en zwaar(der) verontreinigende specie te benutten.


Bron: ANP

meer info: Bouwweb - Rijkswaterstaat

 




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl