5 augustus 2004
minister Peijs vraagt deelname bedrijven bij aanleg A4 |
Minister Peijs (VenW) roept het Nederlandse bedrijfsleven op om samen met de overheid nieuwe delen van de snelweg A4 aan te leggen. De minister wil zo aantonen dat publiek-private samenwerking uitvoerbaar en interessant is.
De minister doet deze oproep in antwoorden op Kamervragen over publiek-private samenwerking.
Het gaat om de snelweg A4 tussen Rotterdam en Antwerpen, specifiek de delen A4 Hoogvliet-Klaaswaal en A4 Dinteloord-Bergen op Zoom. Hiervoor is gedeeltelijk geld gereserveerd in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. Voor de studie naar de ontwikkeling van de weg is subsidie aangevraagd bij de Europese Unie.
Met deelname van het bedrijfsleven wil de minister aantonen dat een grootschalige toepassing van PPS - in combinatie met tolheffing en gebiedsontwikkeling - tot een 'realistisch uitvoerbaar' en 'voor alle partijen interessant concept' kan leiden.
Private medefinanciering
De Kamervragen werden gesteld omdat Peijs in een interview
heeft gezegd dat zij niet gelooft dat het bedrijfsleven
bereid is miljarden op tafel te leggen. De minister legt
in haar brief uit dat ze het beeld wilde wegnemen dat het
bedrijfsleven dit gratis zou doen.
'Natuurlijk zijn private partijen best bereid geld te lenen om projecten voor te financieren. Het enige probleem is dat dat geld niet gratis is. Private partijen willen immers rente/rendement ontvangen op hun geld. Als het bedrijfsleven bijvoorbeeld 15 miljard gedurende tien jaar voorschiet, moet ik toch gauw circa 1,2 miljard aan rente betalen per jaar in die periode. Dat betekent dat een groot deel van mijn begroting zou worden opgesoupeerd door rentelasten. Dan zou ik dus of projecten moeten schrappen of bijvoorbeeld geen onderhoud meer kunnen plegen aan wegen, kanalen en spoorlijnen om mijn begroting sluitend te krijgen. Dat zou wat mij betreft geen verstandig beleid zijn en bovendien toekomstige kabinetten opzadelen met aanzienlijke tekorten', schrijft Peijs.
Dit betekent niet dat de minister principieel tegen voorfinanciering is. Regionale overheden hebben door voor- of medefinanciering de uitvoering van verschillende projecten kunnen versnellen. 'Daarbij nemen zij wel de rentelasten voor hun rekening. Als ondernemers daartoe ook bereid zijn, vinden zij mij uiteraard aan hun zijde', aldus Peijs.
De minister ziet PPS als een middel om goedkoper en efficiënter infrastructuur aan te leggen. Peijs is ervan overtuigd dat PPS onder het huidige kabinet van de grond kan komen als overheid en bedrijfsleven de krachten bundelen.
bron: persbericht Verkeer en Waterstaat
meer info: Kenniscentrum PPS
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.