21 december 2005
Unsollicited proposal
op dit moment kansloos |
|
Over unsollicited proposal wordt veel gesproken. Verschillende
bouwwerkgroepen zijn inmiddels druk doende deze ontwikkeling
te bestuderen. Opvallend is dat het als nieuw wordt gepresenteerd
terwijl het eigenlijk de basis is van het dagelijkse economische
verkeer.
De gewone wereld ligt volledig vol met unsollicited proposals.
Elke supermarkt, computer winkel en bioscoop houdt zich
ermee bezig. Logisch omdat deze wereld werkt volgens het
principe van de aanbod gestuurde vraag.
Aanbieders hebben een uitgebreid marketing apparaat zodat
ze weten aan welke soort producten een behoefte is. Vervolgens
maken ze nieuwe producten, die in principe aan die behoefte
voldoen doch waarmee ze de klanten wel kunnen verrassen
in zowel kwaliteit als prijs. Producten met de beste prijs
kwaliteit verhouding worden gekocht. Op deze manier wordt
de vraag door het aanbod gestuurd. De bouwsector –
en zeker het publieke deel daarvan – werkt geheel
anders. Daar zijn het de vragers die het product dat ze
willen hebben volledig specificeren voordat ze de markt
vragen om dat product te vervaardigen, te onderhouden, te
exploiteren en zelfs te financieren. Het product wordt in
duizenden specificaties vastgelegd, die geen enkele mogelijkheid
toelaten om niet tot op het kleinste detail op het gevraagde
uit te komen. Voor het traditionele bestek gaat het om input
specificaties en voor de geïntegreerde contracten gaat
het om output specificaties.
De partij die belooft het volledig gespecificeerde product
tegen de laagste prijs te maken krijgt het werk. Uiteindelijke
regeert de laagste prijs met de bekende desastreuze gevolgen.
Publieke opdrachtgevers hebben deze werkmethode in vele
regels vastgelegd. De overheid wil immers precies weten
wat ze krijgt tegen welke prijs. Bovendien moeten zij in
het totale proces rekening houden met allerlei individuele
belangen. Daarvoor is het poldermodel ontwikkeld dat altijd
streeft naar één oplossing waar uiteindelijk
na alle inspraakprocedures en aanpassingen net niemand meer
tegen is. Dit zijn bijna altijd slechte en dure oplossingen.
Specificeert
Het grote verschil tussen de bouw en de normale wereld is
dat in de bouw de vrager specificeert (u vraagt en wij draaien)
en in de normale wereld de aanbieder iets ontwikkelt en
specificeert dat vragers kunnen kopen. Onmiskenbaar is een
unsollicited proposal dat laatste. Er moet dus wel iets
gebeuren voordat het unsollicited proposal een kans maakt.
Allereerst dient de aanbiedende partij iets aan marketing
te doen. Waar liggen er problemen en waarom zijn het problemen?
Er moet nagegaan worden of er sprake is van onvoldoende
waarde, te weinig budget, te hoge kosten of onvoldoende
maatschappelijk draagvlak. Als aanbieder moet je dus weten
waarop je je moet concentreren.
Als een aanbieder een kans ziet en komt met een oplossing,
dan mag die oplossing niet geheel zijn uitgewerkt omdat
dan iedereen onmiddellijk tegen is.
Omdat de betrokken publieke partij het werk niet één
op één kan gunnen (ook niet als het voorstel
zeer aantrekkelijk is) is het nodig andere partijen ook
te laten aanbieden. Daartoe vraagt de publieke partij een
beperkt aantal sollicited proposals op het probleem. Dus
geen functionele specificaties geven en zeker geen oplossingsrichtingen
en absoluut geen informatie van de initiatiefnemer. Dus
alleen het ongewenste aan de huidige situatie plus een aantal
randvoorwaarden. Er ligt dan een aantal van elkaar verschillende
sollicited proposals plus die ene unsollicited proposal
die dit alles teweeg bracht.
Rangorde
In plaats van de huidige procedures die erop gericht zijn
de beste oplossing continu aan te passen, dient de procedure
zo ingericht te worden dat er gekozen wordt tussen de ingediende
proposals. De publieke partij moet dan in een open participatie
model de proposals onderwerpen aan een evaluatie met de
belanghebbenden in en rond het project. Het gaat immers
om de toegevoegde waarde voor zowel de gemeenschap als geheel
als de eindgebruiker. Dit levert een rangorde op in waarde
waartegenover de initieel gegeven prijzen staan. Het is
dan een fluitje van een cent om de beste aanbieder te kiezen
voor de verdere uitwerking van zijn conceptuele oplossing.
Voorwaarde is wel dat de proposals anoniem gemaakt zijn
omdat de concurrenten elkaar anders via slinkse wegen wel
erg kunnen blokkeren. Bovendien dient zorgvuldig met het
intellectueel eigendom te worden omgegaan.
Voor nieuwe infrastructuur zal het nog wel even duren voordat
dit echt iets kan worden. Dat komt omdat de bovenstaande
eenvoudige en logische procedure heel ver af staat van de
huidige cultuur in de bouw en de daarbij behorende regelgevingen.
De huidige trend met de geïntegreerde contracten gaat,
onder leiding van de bankiers en juristen, zelfs compleet
de andere kant uit. De aanbieders mogen in zelfbetaalde
parallelle bouwteams aanbieden op een geheel uitgedetailleerd
ontwerp dat alle procedures heeft doorlopen. Er valt helemaal
niets te kiezen, laat staan te innoveren, de eindgebruikers
staan buitenspel en het kost kapitalen aan transactiekosten.
In deze cultuur heeft het mijns inziens derhalve geen enkele
zin om je als aanbieder met Unsollicited Proposals bezig
te houden. Kortom, te duur en weinig kans op succes.
Bron: Cobouw
Publicatie met toestemming van de auteur:
Prof.dr.ir. H.A.J. de Ridder
Hoogleraar methodisch ontwerpen
faculteit civiele techniek en geowetenschappen,
TU- Delft
|