met bouwweb vind je meer!


 

4 maart 2015

Haitsma Beton plaatst voertuigkering op hoofdverkeersader A15

7 Km prefab barriers op A15

Prefab betonnen barriers zorgen voor een veilige doorstroming op de A15. Bouwconsortium A-Lanes A15 zet op drie tracés tussen de Maasvlakte en knooppunt Vaanplein barriers van Haitsma Beton in. De prefab geleideconstructie bouwt sneller dan in situ. Ook maakt zij complexe oplossingen, zoals het overbruggen van hoogteverschillen tussen rijbanen, mogelijk. Haitsma Beton levert en monteert naast honderden barriers ook tientallen aansluitingen, overgangsconstructies en speciale oplossingen. De laatste elementen worden medio 2015 geplaatst.

HaitsmaBeton
Foto: Plaatsing van prefab barriers op de A15
tussen de Maasvlakte en knooppunt Vaanplein.

De verkeersgeleideconstructie is onderdeel van het project Maasvlakte Vaanplein, waarmee Rijkswaterstaat de A15 vanaf de Maasvlakte tot het knooppunt Vaanplein laat verbreden om de files terug te dringen. Bouwconsortium A-Lanes A15, bestaande uit Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton, realiseert de verbreding en gaf Haitsma Beton opdracht voor de bouw van de prefab geleideconstructie.

Snel bouwen
De permanente constructie beslaat meerdere locaties met een totale lengte van bijna 7 km. Twee tracés (voorbij de Thomassentunnel en bij de Suurhoffbrug) zijn inmiddels opgeleverd. Tussen de Botlekbrug en de Thomassentunnel wordt nog gebouwd. De uitvoering ligt op schema dankzij de keuze voor prefab, licht Ton Vijverberg, werkvoorbereider van de bouwcombinatie toe. “Het beschikbare tijdsbestek was te kort om in situ te bouwen. Beton storten is weersafhankelijk en vereist uithardingstijd, prefab niet.”

Complexe oplossingen
Ook complexiteit was een reden om voor prefab te kiezen. “Ter plaatse van de Suurhoffbrug is het hoogteverschil tussen de rijbanen te groot om in het werk te storten. Haitsma Beton heeft hier in samenspraak met ons en Rijkswaterstaat een goede oplossing voor bedacht.” Door dubbele driekwart barriers in het asfalt te verankeren, is het hoogteverschil veilig overbrugd.

Logistieke topprestatie
Haitsma Beton produceert, transporteert en monteert in dit project diverse typen barriers, die  in de midden- en zijbermen worden toegepast: standaard barriers (BA01), brede barriers (BB01) en driekwart barriers (BS01). Ook zorgt zij voor de levering en montage van de splitsingsconstructies (overgang van brede naar smalle barrier), overgangsconstructies (van stalen geleiderail naar betonnen barrier) en vele (circa 80) lichtmastoplossingen. “Dat grote aantal obstakels in combinatie met de tijdsdruk maakt de logistieke uitdaging extra groot”, zegt projectleider Jasper Doornbos van Haitsma Beton. “De productiesnelheid ligt ongekend hoog en door samen met het bouwconsortium een projectering te maken en logistiek goed af te stemmen, konden wij in een weekend ruim 2 km barriers plaatsen.”
Vijverberg beaamt dat: “Haitsma Beton is zeer flexibel en schakelt snel. Hun aanlooptijd tussen bestellen en leveren is bijzonder kort; zij leveren op tijd. Tegelijk denken ze mee in oplossingen en sluiten die voor acceptatie tijdig kort met Rijkswaterstaat. Het project verloopt voorspoedig.”

meer info: HaitsmaBeton

 

 

*** Naar Nieuwsarchief ***

 

Nieuws

Uw bericht op bouwweb ?

Aanmelden


Bouwindex

..... en meer

 


AEC info bouwinformatie.

 

 

 

Dienstveiling

Glasbok - transport van glas

 

 

 

verwijzing op Bouwweb - 25 euro

 

 

 
.

BouwWeb - de oudste bouwsite van Nederland ('95)
(e) info@bouwweb.nl
copyright © 1995-2018 bouwweb