met bouwweb vind je meer!


 

4 oktober 2020

Een bedrijf in de bouw beginnen: deze stappen dien je te doorlopen

 

Bij het opstarten van een bouwbedrijf dient met verschillende factoren rekening te worden gehouden. Hoe voorkom je een grote financiële schade door een constructiefout of diefstal van duur gereedschap? Welke bedrijfswagen gebruik je om naar klanten te rijden? Kies je voor een eigen werkplaats, of laat je materialen direct bij een klant afleveren? Het zijn slechts voorbeelden van zaken waarover nagedacht moet worden bij het oprichten van een bouwbedrijf. Dit artikel zet in een paar stappen uiteen, waarop je moet letten. Houd er rekening mee, dat dit artikel slechts een globaal overzicht geeft.
 
Tip: neem eens contact op met een bouwbedrijf waarvan je medewerkers kent, om te kijken welke zaken vooraf geregeld moeten worden. Nog beter is het om een aantal maanden met een bouwbedrijf mee te lopen. Het oprichten van je eigen bedrijf is vervolgens een mooie vervolgstap. 

Stap 1: zorg voor een KvK-nummer en een website

Om als bedrijf te kunnen handelen, is het belangrijk dat je deze inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Laat je vooraf adviseren over de meest geschikte rechtsvorm voor je bedrijf. Dit hangt onder meer af van het aantal personen waarmee je dit bedrijf start, het risico wat je wilt lopen, enzovoorts. Ook een website is voor een bouwbedrijf onmisbaar. Een potentiële klant moet je eenvoudig kunnen vinden op het internet. Publiceer op je website onder meer een portfolio met reeds uitgevoerde projecten. 

Stap 2: zorg voor een bedrijfswagen en gereedschap

Nadat je bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kun je zakelijke uitgaven doen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfswagen of gereedschap. Heb je dergelijke uitgaven al gedaan voordat je het bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel? Vaak mag je deze kosten alsnog van je winst aftrekken in dat geval. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.
 
Zorg voor kwalitatief goed gereedschap. Er is niets vervelender, dan gereedschap wat hapert of waarmee bijvoorbeeld niet recht gezaagd kan worden. In dergelijke situaties moet het gereedschap al snel weer vervangen worden, wat voor onnodig hoge kosten zorgt. 

Stap 3: sluit de juiste verzekeringen af

Het is voor bouwbedrijven ontzettend belangrijk dat zij zich goed verzekeren. Een kleine fout is immers snel gemaakt! Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voorkomt dat de toekomst van je bedrijf in gevaar komt, op het moment dat er sprake is van een constructiefout. Naast deze aansprakelijkheidsverzekering kan ook het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering verstandig zijn. Er kunnen immers altijd conflicten ontstaan over het eindresultaat van een project. Mogelijk voldoet dit niet aan de wensen van de opdrachtgever, met een zakelijk conflict tot gevolg. 

CAR-verzekering voor bouwbedrijven

Een derde verzekering die voor bouwbedrijven interessant kan zijn, is een constructie voor bouwwerken (CAR) verzekering. Deze verzekering biedt dekking bij schade aan materialen of bouwprojecten die reeds gestart zijn. Mogelijk zorgt een storm of hevige regenbui voor een ernstige schade aan het bouwproject. In zo’n geval wordt de schade niet gedekt door de opstalverzekering van de eigenaar van het pand, maar valt dit onder de dekking van een CAR verzekering. Ook schade door diefstal bij de uitvoering van een project valt onder deze dekking. 

Stap 4: aan de slag als bouwbedrijf

Nu je de belangrijkste stappen gezet hebt, is het zaak om aan de slag te gaan als bouwbedrijf! Wanneer de eerste opdrachten binnen zijn gekomen, loont het om personeel in dienst te nemen.

 

 

*** Naar Nieuwsarchief ***

 

Nieuws

Uw bericht op bouwweb ?

Aanmelden


Bouwindex

..... en meer.

 


AEC info bouwinformatie.

 

 

 

Glasbok - transport van glas

 

 

verwijzing op Bouwweb - 25 euro

 

 

 
.

BouwWeb - de oudste bouwsite van Nederland ('95)
(e) info@bouwweb.nl
copyright © 1995-2020 bouwweb