29 januari 2003
Zonder investeringen koude sanering in bouw
Het nieuwe kabinet zal fors moeten inzetten op investeringen in infrastructuur, zowel spoor- als weginfrastructuur. Gebeurt dat niet, dan volgt een koude sanering in de bouwsector met vele ontslagen. Die conclusie trekt AVBB-voorzitter Elco Brinkman in een vraaggesprek met het blad Trens dat vandaag verschijnt. Brinkman: ÒEr zijn wachtlijsten in de gezondheidszorg, wachtlijsten voor de veiligheid, wachtlijsten voor het onderwijs. En ik zeg: in Den Haag vergeten ze in een adem door te noemen de wachtlijsten voor investeringen.Ó Brinkman vindt dat het kabinet de komende periode moet gebruiken om ruimte te geven aan particuliere initiatieven. ÒHet nieuwe kabinet van wat voor politieke samenstelling dan ook, ontkomt er niet aan om het particuliere deel van de maatschappij meer ruimte te geven in aanleg en exploitatie van infrastructuur en voorzieningen eromheen. Rijkswaterstaat heeft onvoldoende geld en ze krijgen nog minder van het nieuwe kabinet. En dan staan we nog langer in de file, of lopen we met de trein vertragingen op als gevolg van achterstallig onderhoud. Nogmaals: of je op het spoor of op de weg zit, dat maakt dan verder niet uit. Dat is wat de politiek in de eerste plaats moet doen, meer ruimte geven in budgettaire zin, in zeggenschap zin aan particuliere organisaties die binnen planologische restricties daar hun eigen verantwoordelijkheid hebben." Een goed voorbeeld volgens Brinkman is de A10, de zuidelijke ringweg bij Amsterdam. "Daar liggen heel veel investeringsmogelijkheden. Concrete investeerders zijn beschikbaar, maar het komt er maar niet van, omdat de discussie over infrastructuur in een soort theologisch debat is geraakt over de vraag of de infrastructuur boven- of ondergronds moet. Dat geld van die potentiële investeerders vloeit geleidelijk aan weg. Dat gaat straks naar andere gebieden in Europa. Het kabinet moet dan een keer zeggen: nu is het geduvel uit, het zal zo gebeuren en wij geven ruimte aan particuliere investeerders. De frustratie is daar echt torenhoog opgestapeld.Ó Gevraagd naar de relatie van deze problemen met de parlementaire enquête zegt Brinkman: ÒGeen enkele partij durft investeringen bovenaan de agenda te zetten. De bouw is een besmette sector. Dat gaat wel over, maar daar moet je dus veel voor doen. Natuurlijk, wij moeten proberen het vertrouwen te herstellen door codes, door degelijkheid, door sancties. Waar het uiteindelijk om gaat is dat ook de overheid zegt: we maken ruimte vrij voor investeringen. Maar zolang Den Haag die agendering niet wil meenemen en het alleen maar over onderwijs, zorg en veiligheid gaat, dan verliest dit land zÕn aantrekkelijkheid als vestigingsland.""Daar komt nog bij het argument van de laatste jaren: Nederland is vol. Moeten we nou zo nodig nog een spoorlijn of nog een weg erbij? Terwijl we op hetzelfde moment constateren dat Nederland tientallen procenten mobieler is geworden. Dat zal alleen nog maar blijven toenemen. Ons imago als bouwsector, de prioriteiten die de politiek stelt en het planologische beleid maken dat wij in een buitengewone kritische periode zitten. Ik verwacht dat het voor de bouw vele ontslagen zal inhouden. Wij zitten nu al in een periode waarin er meer flexibel wordt ingeleend, zelfstandigen zonder personeel, mensen uit het buitenland. Dat is de overgangsfase naar een fase waarin er een forse sanering in de bedrijfstak dreigt als er niet tijdig gelden vrijkomen voor investeringen in de bouw. En dan heb ik het niet over een handjevol ondernemers minder. Er komt een koude sanering aan voor de bouw. We komen straks weer in de tijd die in het verleden werd gekenmerkt door Ôwerk gereed, mensen op straatÕ. Terwijl we jarenlang samen met de overheid hebben geknokt voor een meer structurele werkvoorraad. Daarmee de mogelijkheid voor mensen om aan het werk te zijn, te blijven en dus ervaring op te bouwen. Kijk naar de woningbouw, waar we van een niveau van honderdduizend woningen per jaar nu al jarenlang op een zestigduizend woningen per jaar zitten.
Ja dat is meer dan een incident. Er is te weinig wil om meer te investeren."
bron: AVBBBouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.