15 maart 2003
Politieke moed ontbreekt om megaprojecten te stoppen
Megaprojecten hebben een grote aantrekkingskracht op politici.
Ze willen iets groots achterlaten: de oude farao's hun piramiden,
Mitterand zijn uitbreiding van het Louvre, Annemarie Jorritsma
de Betuwelijn en Hans Alders de magneetzweefbaan tussen
het Noorden en de Randstad.
"Het point of no return is allang gepasseerd", zei de minister
van Verkeer en Waterstaat, toen de Tweede Kamer op 20 februari
met hem sprak over de Betuwelijn. De aanlegkosten van dit
goederenspoor zijn de afgelopen jaren minstens verdrievoudigd
naar 4,5 miljard euro. Private partijen blijken geen euro
mee te betalen aan de aanleg, al was dat aanvankelijk wel
de belofte. Het beheer en onderhoud van het nieuwe spoor
zal de schatkist jaarlijks nog eens zo'n 25 miljoen euro
kosten in plaats van geld op te leveren. Maar stoppen met
het project, kan niet meer volgens de minister. Waarom eigenlijk
niet?
Ook de lobby van de drie noordelijke provincies voor de
aanleg van een magneetbaanverbinding met de Randstad blijft
maar doorgaan. Ondanks alle serieuze bewaren die inmiddels
naar voren zijn gekomen. Zo'n baan is volgens ons zeer nadelig
voor milieu en landschap, levert slechts een geringe sociaal-economische
impuls op voor het Noorden en kost miljarden euro's kost
die beter in de versterking van het regionale openbaar vervoer
kunnen worden gestoken.
Demagogisch
Met megaprojecten is op zich niks mis. Ze zijn soms noodzakelijk
en effectief, zoals de Deltawerken en de aanleg van een
tientallen kilometer vrije busbaan tussen Haarlem en Schiphol.
Probleem is echter dat bestuurders die eenmaal bevangen
zijn van een megaproject, naar onze mening hun verstand
lijken te verliezen. Argumenten en gegevens die de nadelen
van het project naar voren brengen, worden niet meer gehoord.
Bij nader inzien toch maar niet doen, is een gedachte die
niet wordt toegelaten. Tegenargumenten worden op demagogische
wijze weggezet. De tegenstander wordt gebrek aan lef en
ambitie verweten, of nog erger van conservatisme. Wil je
terug naar de tijd van de trekschuit? Of het doemscenario
wordt van stal gehaald. Als Schiphol niet mag uitbreiden,
worden we het Jutland van Europa.
Vaak wordt de doelstelling van het megaproject afgezwakt
of helemaal uit het oog verloren. De ambitie om met de aanleg
van de Betuwelijn het goederenvervoer over de weg te beperken,
is inmiddels volledig verlaten, nieuwe afspraken zijn niet
gemaakt. Centraal staat niet meer het realiseren van een
milieuvriendelijke verbinding tussen de Rotterdamse haven
en het Duitse achterland, maar de Betuwelijn is een doel
op zich geworden. Bij de magneetzweeftrein dito. Het doel
(de versterking van de sociaal-economische structuur van
het Noorden) verdwijnt uit de discussie en een middel (de
magneetzweeftrein tussen het Noorden en de Randstad) lijkt
tot doel verheven.
MTC
Dat megalomane projecten wel degelijk te stoppen zijn, bewees
enkele maanden geleden het provinciebestuur van Gelderland.
Jarenlang had zij, samen met regionale en lokale partners,
geijverd voor de aanleg van een 500 hectare grote haven
en overslagcentrum in de Betuwe, het MTC. Jarenlang weigerden
de bestuurders te luisteren naar de economische, ecologische,
financiële en juridische tegenargumenten. Acties van
Milieudefensie en omwonenden en een terechtwijzing van de
Raad van State moesten eraan te pas komen om uiteindelijk
eind 2002 het onontkoombare en wijze besluit te nemen: we
blazen het MTC-project af. En leverde hen dat gezichtverlies
op? Nee, integendeel. De politici werden gewaardeerd en
gecomplimenteerd omdat zij de feiten en steekhoudende tegenargumenten
tot zich had laten doordringen. Beter ten halve gekeerd
dan ten hele gedwaald.
De verleidelijkheid van prestigieuze infrastructurele megaprojecten
blijft groot. Maar bestuurders kunnen zich behoeden voor
verstandsverlies. Onder meer door het volgen van zorgvuldige
besluitvormingsprocedures en het serieus onderzoeken van
varianten en alternatieven voor het bereiken van de doelstelling.
Vroegtijdige betrokkenheid van de samenleving en politieke
moed om te besluiten dat een project ook níet kan
doorgaan, zijn daarbij onontbeerlijk. Bouw daarom ook tussenstations
in om de rijdende trein te kunnen stoppen. Kortom: welke
politicus neemt het initiatief om de Betuwelijn af te blazen?
Vera Dalm, directeur Milieudefensie
en
Klaas Breunissen, beleidsmedewerker Milieudefensie
te Amsterdam
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.