Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

29 augustus 2003

Met een polsstok over een droge greppel
door Ad Tissink

Ze worden oogverblindend natuurlijk, de drie door Calatrava ontworpen bruggen die momenteel verrijzen langs de Hoofdvaart van de Haarlemmermeer. Priemende pylonen met tuien die daar omheen dansen; op alle drie de locaties weer op een andere manier. De brugdekken hangen daaronder, slingeren tussen de tuien door of zwieren om de pyloon heen.
Tegelijkertijd hebben de bouwwerken iets potsierlijks. Alsof je een polsstok pakt om over een bijna droogstaande greppel te springen. Want wat is die Hoofdvaart van de Haarlemmermeer nou helemaal? De lengte is misschien indrukwekkend; in de breedte stelt het niets voor. Twintig meter van oever tot oever.

Het krankzinnige van de hele onderneming wordt nog het duidelijkst bij de middelste van de drie oeververbindingen. Die krijgt een pyloon met een lengte van ruim 60 meter die vervaarlijk schuin over de hoofdvaart steekt. Ruim drie keer zo lang als de afstand die overbrugd moet worden. Wie het ontwerp niet goed kent zou misschien denken dat de brug in aanbouw nu nog op een oever ligt en straks met een drijvende bok over het kanaal wordt gelegd. Maar de eigenlijke brug die het kanaal overspant ligt allang op zijn plek, al valt hij in het niet bij de rest van de constructie en vormt hij straks niet meer dan het contragewicht om de pyloon op zijn plek te houden. Het verkeersplan ging destijds uit van een ongelijkvloerse kruising door de bouw van een tunnel. Maar in plaats van de geplande tunnel tilde Calatrava de weg langs de Hoofdvaart op en bracht hem met een grote zwier over de kruising heen; het bouwdeel dat alle aandacht opeist en de eigenlijke brug degradeert tot een nietig betonnen balkje.

Bij de opening van de Erasmusbrug in 1996 stond menig civieltechnisch ingenieur te mokken. Die knik in die pyloon: was dat nou wel zo nodig? Was dat geen onnodig effectbejag dat de constructie alleen maar onnodig ingewikkeld maakte. Tegenover hen stond een groep die het toejuichte dat architecten over de grenzen van hun vakgebied heenkeken en en meer schwung gaven aan dit door civieltechnici gedomineerde vakgebied. De laatste groep kreeg uiteindelijk gelijk, getuige wat er sindsdien met de Kop van Zuid gebeurde.

Die discussie zal bij de oplevering van de Calatravabruggen in de Haarlemmermeer ongetwijfeld weer in alle hevigheid losbarsten. Of die ditmaal ook in het voordeel van de architect uitpakt valt nog te bezien. Calatrava is natuurlijk bij uitstek degene die aan de basis heeft gestaan van de ingenieursarchitectuur, dus iedereen is geneigd hem alle credits te geven. Maar het is de vraag of hij in de Haarlemmermeer zijn hand niet overspeelt. De drie bruggen in de Haarlemmermeer zijn geen civieltechnische maar autonome kunstwerken. Dat er een kanaal en twee wegen tussendoor lopen lijkt slechts bijzaak.

Ad Tissink
Redacteur Cobouw

 

 

 




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl