5 december 2003
Tot 2015 is nauwelijks ruimte voor nieuwe infrastructuur
Slechts 2 miljard euro van het
MIT is na 2010 is vrij besteedbaar voor nieuwe projecten.
Dat blijkt uit notities van minister Peijs
(verkeer) aan de Tweede Kamer. Zij heeft tot 2010 46 miljard
euro te besteden. Dat bedrag is volledig ingevuld voor verscheidene
nieuwbouw- en renovatieprojecten. Hier en daar kunnen wat
miljoenen schuiven van het ene naar het andere project,
maar grote wijzigingen stuiten direct op beloftes die dan
niet worden nagekomen. Maandag verdedigt de minister het
meerjarenplan voor 2004. De kans is groot dat bijvoorbeeld
de spoortunnel in Delft het onderspit zal delven.
De Tweede Kamer heeft dan ook de hoop gevestigd op de periode
voor na 2010, want dan loopt het huidige MIT af. Het kabinet
is echter van plan de looptijd te verlengen tot 2015. Van
de beschikbare 22,5 miljard ligt maar liefst 90 procent
vast. Minister Peijs maakt serieus werk van onderhoud en
wil de achterstanden wegwerken. Ongeveer 40 procent van
het budget tussen 2010 en 2015 is bestemd voor onderhoud
van rijkswegen, spoorwegen en vaarwegen.
Om nooit meer voor verrassingen te
komen, krijgt vanaf volgend jaar elk project een aparte
post voor onderhoud. Voor bruggen en wegen is dat
2 tot 5 procent van de aanneemsom en voor elektronica gaat
het om 5 tot 10 procent.
Zo’n 10 procent van de 22,5 miljard is bestemd voor
de Zuiderzeelijn. In de nadagen van het kabinet Kok II is
veel geld voor een snelle verbinding naar het noorden gereserveerd.
Daarvoor zijn blijkbaar zeer harde toezeggingen gedaan,
want zowel de vorige minister, De Boer, als minister Peijs
durft de post niet weg te bezuinigen.
Nog eens 10 procent is nodig voor waterprojecten. Noodoverloopgebieden,
dijkversterkingen en kustversterkingen kosten de komende
jaren miljarden. Daarnaast wordt geld gestoken in het bevaarbaar
houden van vaarwegen.
Bijna eenderde is nodig om de bezuinigingen voor de komende
jaren goed te maken. Het gaat om een lange lijst met 41
projecten die allemaal naar achteren zijn geschoven zoals
de A2, A7, Hanzelijn, spooraansluiting Tweede Maasvlakte,
vaarroute Ketelmeer en spuicapaciteit Afsluitdijk.
Sinterklaaspakket
Minister Peijs heeft benadrukt dat de projecten niet zijn
geschrapt, maar slechts zijn doorgeschoven. Die belofte
trekt een grote wissel op de toekomst.
Het optelsommetje leert dat nog maar 10 procent, dus ruim
2 miljard euro over is voor nieuwe projecten. Dat betekent
dat slechts een zeer bescheiden aantal projecten van de
lange wensenlijstjes uit de regio’s kan worden gehonoreerd.
Toch is opnieuw sprake van megaprojecten. Het kabinet beslist
nog deze maand over het zogenoemde Sinterklaaspakket. De
financiering van deze werken komt grotendeels uit het zogenoemde
FES-fonds waarin de aardgasbaten terechtkomen.
Het gaat om de Tweede Maasvlakte, de Zuiderzeelijn, de ontsluiting van Almere, de Zuidas, noodoverloopgebieden en het onderhoudspakket voor infrastructuur.
bron: Cobouw
meer info: Meerjarenplan Infrastructuur
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.