Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

5 december 2003

  
Tot 2015 is nauwelijks ruimte voor nieuwe infrastructuur


Slechts 2 miljard euro van het MIT is na 2010 is vrij besteedbaar voor nieuwe projecten.

Dat blijkt uit notities van minister Peijs (verkeer) aan de Tweede Kamer. Zij heeft tot 2010 46 miljard euro te besteden. Dat bedrag is volledig ingevuld voor verscheidene nieuwbouw- en renovatieprojecten. Hier en daar kunnen wat miljoenen schuiven van het ene naar het andere project, maar grote wijzigingen stuiten direct op beloftes die dan niet worden nagekomen. Maandag verdedigt de minister het meerjarenplan voor 2004. De kans is groot dat bijvoorbeeld de spoortunnel in Delft het onderspit zal delven.

De Tweede Kamer heeft dan ook de hoop gevestigd op de periode voor na 2010, want dan loopt het huidige MIT af. Het kabinet is echter van plan de looptijd te verlengen tot 2015. Van de beschikbare 22,5 miljard ligt maar liefst 90 procent vast. Minister Peijs maakt serieus werk van onderhoud en wil de achterstanden wegwerken. Ongeveer 40 procent van het budget tussen 2010 en 2015 is bestemd voor onderhoud van rijkswegen, spoorwegen en vaarwegen.

Om nooit meer voor verrassingen te komen, krijgt vanaf volgend jaar elk project een aparte post voor onderhoud. Voor bruggen en wegen is dat 2 tot 5 procent van de aanneemsom en voor elektronica gaat het om 5 tot 10 procent.
Zo’n 10 procent van de 22,5 miljard is bestemd voor de Zuiderzeelijn. In de nadagen van het kabinet Kok II is veel geld voor een snelle verbinding naar het noorden gereserveerd. Daarvoor zijn blijkbaar zeer harde toezeggingen gedaan, want zowel de vorige minister, De Boer, als minister Peijs durft de post niet weg te bezuinigen.

Nog eens 10 procent is nodig voor waterprojecten. Noodoverloopgebieden, dijkversterkingen en kustversterkingen kosten de komende jaren miljarden. Daarnaast wordt geld gestoken in het bevaarbaar houden van vaarwegen.
Bijna eenderde is nodig om de bezuinigingen voor de komende jaren goed te maken. Het gaat om een lange lijst met 41 projecten die allemaal naar achteren zijn geschoven zoals de A2, A7, Hanzelijn, spooraansluiting Tweede Maasvlakte, vaarroute Ketelmeer en spuicapaciteit Afsluitdijk.


Sinterklaaspakket
Minister Peijs heeft benadrukt dat de projecten niet zijn geschrapt, maar slechts zijn doorgeschoven. Die belofte trekt een grote wissel op de toekomst.
Het optelsommetje leert dat nog maar 10 procent, dus ruim 2 miljard euro over is voor nieuwe projecten. Dat betekent dat slechts een zeer bescheiden aantal projecten van de lange wensenlijstjes uit de regio’s kan worden gehonoreerd.
Toch is opnieuw sprake van megaprojecten. Het kabinet beslist nog deze maand over het zogenoemde Sinterklaaspakket. De financiering van deze werken komt grotendeels uit het zogenoemde FES-fonds waarin de aardgasbaten terechtkomen.

Het gaat om de Tweede Maasvlakte, de Zuiderzeelijn, de ontsluiting van Almere, de Zuidas, noodoverloopgebieden en het onderhoudspakket voor infrastructuur.

bron: Cobouw

meer info: Meerjarenplan Infrastructuur

 

 




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl