9 december 2003
EIB voorspelt: Gww verwacht massaontslagen
Uit de jaarlijkse Monitoring Infrastructuur van het Economisch
Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) blijkt dat de gww-sector
komend jaar rekening moet houden met een uitgavendaling
van het Rijk van bijna 300 miljoen euro.
Voor de aanleg van nieuwe projecten is 500 miljoen euro
minder beschikbaar. Daar staat 200 miljoen euro extra voor
onderhoud aan wegen, rail en vaarwegen tegenover.
Gevoegd bij de slechtere prijzen in met name de wegenbouw
betekent dat dat de werkgelegenheid fors daalt. Bovenop
de klappen die de sector dit jaar al te verwerken heeft
gehad, zullen er nog eens 2500 man hun baan verliezen, vrezen
de infrabouwers.
De daling van de uitgaven voor nieuwe projecten in 2004 komt vrijwel geheel voor rekening van de megaprojecten hsl-zuid en Betuwelijn. De middelen hiervoor nemen komend jaar met ongeveer eenderde af. Deze daling zet zich in de jaren daarna, als de projecten geleidelijk tot afronding komen, voort. Pas vanaf 2006 is er volgens het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) weer meer geld beschikbaar voor de aanleg van nieuwe wegen.
Druk
In een brandbrief aan de vaste Kamercommissie voor Verkeer
en Waterstaat doet het AVBB dan ook een dringend beroep
op de Tweede Kamer tijdens de behandeling van het MIT
aanstaande maandag druk te zetten op alternatieve financiering
van projecten. Bij gebrek aan overheidsgeld is een aantal
projecten uitgesteld, waarvan het AVBB vindt dat de behoefte
eraan groot is. Private (voor)financiering ligt dan in de
rede.
De bouwwerkgevers zijn het volstrekt eens met minister
Peijs (verkeer) dat er een accentverschuiving van nieuwe
aanleg naar beheer en onderhoud heeft plaatsgevonden, alleen
al om de basiskwaliteit van de infrastructuur op niveau
te houden. Tegelijkertijd echter vraagt het verbeteren van
de bereikbaarheid in Nederland om meer middelen dan er beschikbaar
zijn. Daardoor blijft het nu nog steeds een zaak van pappen
en nathouden, aldus het AVBB.
Gelukkig heeft Peijs al aangegeven open te staan voor mogelijkheden
van publiek-private samenwerking en andere financieringsconstructies.
Het AVBB wil dat nu concreet maken door het kabinet te vragen
een beperkte lijst van projecten op te stellen die nog deze
kabinetsperiode kunnen worden gestart. Daarnaast zou een
deel van het geld in het Infrastructuurfonds apart gehouden
moeten worden voor dit soort projecten.
Het AVBB zelf is momenteel bezig met een snel onderzoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden voor infrastructuurprojecten. Begin volgend jaar wil de organisatie met de resultaten naar buiten komen.
bron: Cobouw
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.