22 november 2002
De Boer: Toch snelle uitvoering Randstadrail
Doordat prioriteit zal worden gegeven aan de snelle
spoorverbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer
zullen andere infrastructuurprojecten naar achteren schuiven.
Het ministerie wil nog geen duidelijkheid geven over de
verschuivingen binnen het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur
en Transport). Pas volgende week krijgt de Tweede Kamer
daar informatie over toegestuurd. Verkeer en Waterstaat
verwacht echter geen kritiek in het parlement, omdat tegemoet
is gekomen aan de wens van de regio en in overleg met de
regio projecten naar achteren schuiven. Waarschijnlijk zit
daar in ieder geval de spoortunnel van Delft bij.
De Boer heeft het geld woensdag toegezegd in een gesprek
met de regio. Gezamenlijk is besloten alsnog vaart te zetten
achter de uitvoering van Randstadrail. Daarmee komt de minister
terug op zijn dreigement van afgelopen september om het
lightrailproject voorlopig in de ijskast te zetten.
Verantwoordelijk wethouder Bruins van Den Haag sloeg gisteren
samen met zijn Rotterdamse collega Hulman alvast de eerste
paal van station Leidschenveen. Ballast Nedam gaat dit deelproject
uitvoeren. Het is de bedoeling dat 1 juli 2006 de eerste
voertuigen langs de nieuwe Vinex-locatie razen. Door de
toezegging van minister De Boer denkt de wethouder dat die
datum weer realistisch is.
Schrapen
Daardoor acht Bruins het ook zeer waarschijnlijk dat Railinfrabeheer
nog dit jaar de Nootdorpboog gaat gunnen. Dit is een stuk
nieuw spoor over de A12 richting het onderhoudsdepot in
Leidschendam. In de nabije toekomst worden stations bijgebouwd
in het Beatrixkwartier in Den Haag en worden bestaande stations
aangepast. De lightrailverbinding gaat de huidige Hofpleinlijn
en Zoetermeerlijn vervangen en met elkaar verbinden, zodat
iedere tien minuten een voertuig passeert. Het wordt het
eerste grootschalige lightrailproject in Nederland.
Volgens de Haagse wethouder zullen andere projecten in de
regio geen extra vertraging oplopen in de uitvoering. Het
geld wordt volgens Bruins weggehaald bij werken die door
andere oorzaken al vertraging oplopen.
We hebben kritisch gekeken naar de verwachte uitvoeringsdatum van projecten en het gereserveerde geld. Door te kiezen voor een ander kasritmesysteem en voorkoming van onderuitputting is het geld bijeen geschraapt. Het Rijk betaalt 800 miljoen en de regio draagt 150 miljoen bij.
De wethouder is opgetogen over de ommezwaai van de minister. We hebben het geluk een handje geholpen met een intensieve lobby. In een interview met deze krant sprak de wethouder eind oktober nog van contractbreuk, maar hij moest eerlijk toegeven dat hij geen dwangmiddelen achter de hand had om met zekerheid te kunnen beschikken over geld.
[bron: Cobouw]
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.