31 december 2002
Terug naar de Zuiderzee
Een spannend getijdenwad bij Workum met zuiderzeekrab en brakwatermossel. Het creëren van een brak milieu rond de Afsluitdijk (weg met de dijk!). Zomaar een greep uit enkele ideeën die recentelijk de revue passeerden op een bijeenkomst van de Vereniging voor waterstaat en landinrichting over het IJsselmeer. Ideeën die volgens de betrokkenen Krijn Jan Provoost, Jelke Jan de With en Lenny Vulperhorst behoorlijk haaks staan op de rijksnota De Koers Verlegd. Integrale Visie IJsselmeergebied 2030.
Net zoals Lely meer dan honderd jaar geleden binnen Rijkswaterstaat niet meteen de handen op elkaar kreeg, moet ook nu ruimte bevochten worden voor vernieuwende ideeën voor het IJsselmeer. In de Nota De Koers Verlegd wordt een pleidooi gehouden voor een integrale benadering van het IJsselmeer. Dat is de grote winst van deze rijksnota. Doelstelling van de nota is een duurzame ontwikkeling van het IJsselmeergebied voor de periode tot 2030, waarbij een afweging plaatsvindt die rekening houdt met de aanwezige kernkwaliteiten van het gebied: horizon (openheid, leegte, rust, ruimte, duisternis) van nature aanwezige rijkdommen (waterecosysteem, water, wind, natuurlijk substraat) cultuur (Zuiderzeehistorie, handelsvaart, visserij, inpolderingshistorie, dijken).
Romantisch
Kritiek op de rijksnota is dat er gekozen is voor een conserverende
benadering. Het IJsselmeer blijft vooral zoals het is. Sommige
critici gaan zelfs zo ver de benadering van de nota te betitelen
als romantisch: er wordt een beeld opgeroepen dat al niet
meer bestaat. Sterker nog, door te kiezen voor een conserverende
benadering wordt het ecosysteem van het IJsselmeer structureel
bedreigd.
Historisch is het IJsselmeer nogal eens van kleur verschoten.
Van zoet Flevomeer in de Romeinse tijd werd het een brakke
Zuiderzee in de Middeleeuwen. En van zee werd het vervolgens
weer meer. En tegelijkertijd weten we dat we met de kennis
van vandaag geen abrupte afsluiting als de Afsluitdijk meer
zouden bouwen maar een Zuiderzeekering. In zekere zin lijkt
de discussie op die in Zeeland: ook daar zou nu voor een
meer dynamische zeekering worden gekozen in plaats van voor
de statische dijkbenadering waarvan thans overwegend sprake
is. Het is dan ook de kunst voor het IJsselmeer een benadering
te bedenken die zowel integraal is als dynamisch. In plaats
van integraal en conserverend.
Mobiel slib
Volgens biologen is het een voor twaalf. Voor een gezond
ecosysteem dient de bodem bij voorkeur te bestaan uit harde
klein en zand. De huidige bodem van met name het Markermeer
is voor een groot deel afgedekt met een deken van mobiel
slib, afkomstig van jarenlange erosie van bodem en oevers.
Het huidige water is troebel door de snelle opwerveling
van deze mobiele slibdeken en vanwege de aanwezigheid van
nutriënten ontstaat uitbundige algengroei. Relatief
simpele ingrepen kunnen een enorme impuls geven aan kwaliteitsverbetering.
Slibgaten (bodemslibvangen) zijn een probaat middel om het slib te verplaatsen en te immobiliseren. De aanleg van slibgaten levert zand op dat gebruikt kan worden voor de aanleg van eilanden in het IJmeer. Eilanden, die op zich weer zorgdragen voor een vergroting van diversiteit aan watermilieus. Door deze eilanden te situeren in het IJmeer ontstaat een eilandenrijk dat Amsterdam en Almere logisch verbindt en ruimte biedt aan woningbouw, natuurontwikkeling en recreatie.
Goed voor de natuur. Goed voor de recreatie. Goed voor
woningzoekenden in de noordvleugel van de Randstad.
Ingrepen in het IJsselmeer hebben vooral te maken met het
herstel van de verbinding met de Waddenzee, met het creëren
van een interessante brakwaterzone (Workummerwad) en met
het revitaliseren van de oude havenstadjes van de voormalige
Zuiderzee. Daarnaast is een goede ecologische verbinding
met de Friese meren noodzakelijk, waarin ook het vergeten
Randmeer tussen Flevoland en Overijssel een rol kan spelen.
Nogmaals plannen genoeg, maar het rijksbeleid zit in de
weg! Niemand voelt zich echt verantwoordelijk voor het IJsselmeer.
Er grenzen drie, zo men wil: vijf provincies aan het IJsselmeer.
Tevens ligt er een veelvoud aan gemeenten en waterschappen
aan het meer. Vier departementen ondertekenen de integrale
visie voor het IJsselmeergebied. Maar eigenlijk is de vaststelling
dat niemand weet van wie het IJsselmeer is.
Slagvaardigheid
Wij pleiten dan ook voor een aparte Autoriteit IJsselmeergebied.
Maak van het IJsselmeer de dertiende provincie van Nederland.
Zorg dat er een apart overheidslichaam is dat enerzijds
zorgt voor beheermaatregelen, anderzijds voor ontwikkelingsmogelijkheden.
Dat daadwerkelijk de positie (en macht) heeft om de Zuiderzee
aan Nederland terug te geven. Slagvaardigheid is gewenst
om het IJsselmeergebied voor 2030 de allure van de Zuiderzee
terug te geven.
Krijn Jan Provoost is dijkgraaf Waterschap
De Groote Waard,
Jelke Jan de With is directeur Boskalis
Noord-West Europa en
Lenny Vulperhorst is adviseur Andersson
Elffers Felix te Utrecht
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.