4 april 2004
Kabelbeheerder krijgt bij schade vaak ongelijk
Leden van Vianed kunnen de Helpdesk Kabels en Leidingen
inschakelen wanneer zij geconfronteerd worden met een eis
tot schadevergoeding als gevolg van beschadigingen door
graafwerkzaamheden. Zo’n 42 procent van de zaken wordt
volgens cijfers van de helpdesk positief voor de betrokken
leden van Vianed afgehandeld.
Dat betekent dat de, door de voornamelijk kabelnetbeheerders, ingediende claims in die gevallen niet gehonoreerd zijn. Tal van redenen liggen daaraan ten grondslag. De meest voorkomende zijn het onjuist omgaan met de informatieplicht door de kabelnetbeheerder, de afwijkende ligging van kabels en leidingen ten opzichte van de geleverde informatie en de omvang van de ingediende schade.
De Helpdesk, die vanaf 1997 operationeel is, helpt de leden van Vianed juridische en verzekeringstechnisch bij het afhandelen van schadeclaims door graafwerkzaamheden. Het gaat vooral om claims beneden de eigen risicogrens van 700 euro. Hogere claims worden behandeld door de betrokken verzekeringsmaatschappijen. De oprichting van de Helpdesk is het directe gevolg van de slechte registratie van ondergrondse infrastructuur en het feit dat kabelnetbeheerders bijna automatisch de schuld van beschadigingen bij de aannnemer legt.
Vianed heeft in het recente verleden een aantal keer de noodklok geluid over de povere registratie. Los van de directe en indirecte schade kunnen beschadigingen aan kabels en leidingen ook tot gevaarlijk situaties leiden voor de medewerkers van de aannnemingsbedrijven en alle omwonenden en passanten. Ook het milieu kan bij bepaalde schades grote schade oplopen.
IT-sector
Door de grote groei van de telecomsector zijn er vooral
de laaste jaren enorm veel kabels en leidingen de grond
ingegaan. Een goede registratie bleek helaas niet de eerste
prioriteit van de it-sector. Ook de overdracht van ondergrondse
netwerken van bijvoorbeeld de publieke sector aan particulieren
heeft het algehele beeld van wat waar ligt in negatieve
zin beïnvloed.
Uit onderzoek blijkt dat er bij iedere graafactivitiet
een kans van 50 procent bestaat op schade. Dat
heeft weer tot gevolg dat er steeds minder verzekeringsmaatschappijen
bereid zijn om dit soort zaken te verzekeren.
Vianed is dan ook blij met de werkzaamheden van het Centrum
Ondergronds Bouwen dat in opdracht van het
ministerie van Economische Zaken de mogelijkheden van een
centrale en goede registratie in kaart brengt. De branche-organisatie
dringt er verder op aan om bij iedere graafwerkzaamheid
ter plekke te bezien wat er ligt en dit te registreren.
Ook wat er nieuw ingaat, moet worden vastgelegd. Door dit
consequent te doen, ontstaat in de loop der tijd een steeds
beter beeld van de miljoenen kilometers kabels en leidingen
met een vervangingswaarde van 100 miljard euro.
bron: Cobouw
meer info: VIANED - Centrum Ondergronds Bouwen
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.