11 mei 2004
|
Boormachine Aurora in onderdelen uit schacht getakeld
In Hazerswoude-Dorp is na twee jaar boren de vijftien meter brede Aurora aangekomen in een diepe ontvangstschacht. Daar wordt de machine in segmenten uit elkaar gehaald. Met de tunnelboormachine is Nederlands langste spportunnel onder het Groene Hart gebouwd: de zeven kliometer lange HSL-tunnel.
Vanwege de extreme grootte is het snijwiel niet in een stuk - wat gebruikelijk is - maar in losse onderdelen uit de diepte getakeld. Met snijbranders zijn de onderdelen losgesneden. De HSL-tunnel is de eerste geboorde spoortunnel in Nederland die gebruik maakt van een tunnelbuis; een betonnen scheidingswand splitst de tunnel in tweeen. De tunnelbuis is opgebouwd uit 35.000 tunnelelementen van ruim 14 ton per stuk, die per schip zijn aangevoerd van uit het belgische Amay. Voor de bouw van de tunnel maakte de Frans-Nederlandse bouwcombinatie Bouygues - Koop veel gebruik van Portugese tunnelbouwers ddie het hele jaar in de buurt waren gevestigd ondermeer in aangekochte hotels.
bron: Centrum Ondergronds Bouwen
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.