30 mei 2004
![]() |
![]() |
Conflict over veiliger spoorwegen bijgelegd
Minister Peijs (verkeer) en voorzitter Van Vollenhoven
van de Raad voor de Transportveiligheid staan weer op goede
voet met elkaar. De minister zei gisteren in de Tweede Kamer
dat zij het conflict met de voorzitter over een veiliger
spoor niet op de spits wil drijven. Van Vollenhoven zelf
sprak van een misverstand.
Peijs viel afgelopen week uit naar Van Vollenhoven. Dan
moeten we op zoek naar een andere voorzitter, zei ze naar
aanleiding van uitlatingen van Van Vollenhoven dat hij zou
stoppen met onderzoeken naar treinongelukken als er niet
snel een beter veiligheidssysteem komt.
Hij doelde op ongelukken waarbij het ATB-systeem (automatische
treinbeveiliging) een rol speelt. Aanleiding was het ongeluk
bij Amsterdam Centraal Station waar een volle intercity
door een rood sein reed en op een rangerende dubbeldekstrein
reed. Er vielen twintig gewonden.
Diverse Kamerleden, zoals Van Hijum (CDA) en Hofstra (VVD)
riepen de twee kemphanen donderdagavond op hun publiek geruzie
te staken. Van der Staaij (SGP) viel ook uit over de ongelukkige
toonhoogte van een brief aan de Kamer. Peijs rept daarin
over voorbarige uitspraken en schrijft dat zij zich hogelijk
verbaast over de werkwijze van Van Vollenhoven.
De betrokkene, aanwezig in de Kamer, liet weten dat alles
op een misverstand berustte. De raad zal altijd
onderzoek doen naar de oorzaak van treinongelukken.
Iets anders zijn rapporten over het ATB-syteem. Daarvan
heeft de raad er al diverse geschreven. Hoeveel daarvan
verwacht de Kamer nog van mij, aldus Van Vollenhoven. Het
parlement had de minister opgetrommeld vanwege het ongeluk
in Amsterdam. Maar een meerderheid toonde zich ingenomen
met haar toezegging om het bestaande ATB-systeem op de ongeveer
vierhonderd meest risicovolle punten aan te passen. Dat
kost volgens eerste schattingen 40 miljoen euro.
Peijs zei, tot verbazing van Kamerleden, dat Amsterdam niet
bij die vierhonderd punten zit. Daarnaast onderzoekt het
ministerie de mogelijkheden om seinen te verplaatsen, het
aanbrengen van extra sporen en wissels en emplacementen.
Vervanging van het hele hoofdnet door het nieuwe ERMTS-systeem, dat ook beneden een snelheid van 40 kilometer werkt, kost miljarden. De minister schat dat met de vervanging van de infrastructuur tussen de 3 en 5 miljard euro is gemoeid naast een investering van bijna een miljard euro voor nieuwe boordapparatuur. Het zogenoemde ETCS (European Train Control System) wordt nog maar sporadisch toegepast.
In zwitserland is het baanvak Olten-Luzern uitgerust met het systeem en er zijn proefvakken op de lijnen Rome-Napels, Leipzig-Halle, Madrid-Lérida en Wenen-Nickelsdorf. Volwaardige toepassingen zijn niet eerder dan na 2005 voorzien. Nederland volgt twee jaar later met de Betuweroute en hsl.
bron: Cobouw
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.