Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

30 mei 2004

 

Conflict over veiliger spoorwegen bijgelegd
 
Minister Peijs (verkeer) en voorzitter Van Vollenhoven
van de Raad voor de Transportveiligheid staan weer op goede voet met elkaar. De minister zei gisteren in de Tweede Kamer dat zij het conflict met de voorzitter over een veiliger spoor niet op de spits wil drijven. Van Vollenhoven zelf sprak van een misverstand.

Peijs viel afgelopen week uit naar Van Vollenhoven. Dan moeten we op zoek naar een andere voorzitter, zei ze naar aanleiding van uitlatingen van Van Vollenhoven dat hij zou stoppen met onderzoeken naar treinongelukken als er niet snel een beter veiligheidssysteem komt.
Hij doelde op ongelukken waarbij het ATB-systeem (automatische treinbeveiliging) een rol speelt. Aanleiding was het ongeluk bij Amsterdam Centraal Station waar een volle intercity door een rood sein reed en op een rangerende dubbeldekstrein reed. Er vielen twintig gewonden.
Diverse Kamerleden, zoals Van Hijum (CDA) en Hofstra (VVD) riepen de twee kemphanen donderdagavond op hun publiek geruzie te staken. Van der Staaij (SGP) viel ook uit over de ongelukkige toonhoogte van een brief aan de Kamer. Peijs rept daarin over voorbarige uitspraken en schrijft dat zij zich hogelijk verbaast over de werkwijze van Van Vollenhoven.

De betrokkene, aanwezig in de Kamer, liet weten dat alles op een misverstand berustte. De raad zal altijd onderzoek doen naar de oorzaak van treinongelukken. Iets anders zijn rapporten over het ATB-syteem. Daarvan heeft de raad er al diverse geschreven. Hoeveel daarvan verwacht de Kamer nog van mij, aldus Van Vollenhoven. Het parlement had de minister opgetrommeld vanwege het ongeluk in Amsterdam. Maar een meerderheid toonde zich ingenomen met haar toezegging om het bestaande ATB-systeem op de ongeveer vierhonderd meest risicovolle punten aan te passen. Dat kost volgens eerste schattingen 40 miljoen euro.
Peijs zei, tot verbazing van Kamerleden, dat Amsterdam niet bij die vierhonderd punten zit. Daarnaast onderzoekt het ministerie de mogelijkheden om seinen te verplaatsen, het aanbrengen van extra sporen en wissels en emplacementen.

Vervanging van het hele hoofdnet door het nieuwe ERMTS-systeem, dat ook beneden een snelheid van 40 kilometer werkt, kost miljarden. De minister schat dat met de vervanging van de infrastructuur tussen de 3 en 5 miljard euro is gemoeid naast een investering van bijna een miljard euro voor nieuwe boordapparatuur. Het zogenoemde ETCS (European Train Control System) wordt nog maar sporadisch toegepast.

In zwitserland is het baanvak Olten-Luzern uitgerust met het systeem en er zijn proefvakken op de lijnen Rome-Napels, Leipzig-Halle, Madrid-Lérida en Wenen-Nickelsdorf. Volwaardige toepassingen zijn niet eerder dan na 2005 voorzien. Nederland volgt twee jaar later met de Betuweroute en hsl.

bron: Cobouw




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl