3 september 2004
De Betuwelijn en het milieu
door Jaap lengkeek
Wanneer grote projecten worden gepland, ontbrandt vaak
strijd tussen meer en minder goed georganiseerde belanghebbenden.
Dan vallen nogal eens wat steken.
Veel is te doen geweest over de aanleg van de Betuwelijn,
een zakelijk belang voor de Rotterdamse haven. Ook gold
een milieuargument. Vrachtauto’s zouden deels overbodig
worden. Grote natuur- en milieuorganisaties waren daarom
aanvankelijk vóór. Tot ze ontdekten dat het
milieu geen winst zou boeken. Ook kruist de lijn het Pannerdens
kanaal, waar zeldzame amfibieënpopulaties zijn. De
natuurorganisaties wilden de lijn onder het kanaal door
laten gaan om de natuur te ontzien. De minister ging akkoord.
Dan moest elders worden bespaard. De groenvoorzieningen,
die de hele spoorlijn een landschappelijk beter aanzien
zouden moeten geven, zijn daarom geschrapt.
In hun zorg voor één natuurgebied hebben natuurorganisaties
de leefbaarheid en beleefbaarheid over de gehele tracélengte
helpen opofferen. Het is hen en de havenbaronnen een zorg.
Slecht georganiseerde burgers hebben het nakijken.
Prof. dr J. Lengkeek,
sociaal-ruimtelijke Analyse/Centrum Landschap,
Wageningen Universiteit en Research Centrum
bron: BuildingBusiness
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.