Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

4 oktober 2004

Filebeleid al dertig jaar zorgenkindje
door Rudi Buis en Mayke Calis

Het kabinet steekt tot 2020 miljarden euro's in het wegennet. We kunnen de reistijd straks beter voorspellen, belooft verkeersminister Karla Peijs. Maar files blijven gewoon bestaan. Laat dát nu net de grootste ergernis van automobilisten zijn.

Knipperende matrixborden boven de snelweg. Gaspedaal loslaten en langzaam terugzakken tot een snelheid van 50 kilometer per uur. Het is aansluiten in de rij: file. Dé ergernis voor automobilisten in de spits. De radio maar aan. ,,Op de A2, tussen Nieuwegein en knooppunt Everdingen, staat twaalf kilometer...''

Minister Karla Peijs van verkeer trekt tot 2020 liefst tachtig miljard euro uit voor haar nieuwe verkeersplannen. Het overgrote deel daarvan is bestemd voor de aanleg van ruim duizend kilometer asfalt en onderhoud van bestaande wegen. Maar, stelde de minister bij de presentatie van de Nota Mobiliteit, de files zullen daarmee niet verdwijnen.

Ze schat dat er nog eens 35 miljard euro nodig is om de rijen blik in de ochtend- en avondspits te verkorten. Dat geld moet ergens vandaan komen.

Kilometerheffing? Hogere parkeertarieven? Tolpoortjes? Na jaren soebatten brengt de nota daar nog geen duidelijkheid over. ,,Een gemiste kans'', zegt hoogleraar infrastructuur en mobiliteit Carl Koopmans van de Universiteit van Amsterdam. Op feestjes durft hij er bijna niet meer over te beginnen, maar een kilometerheffing zou het fileprobleem grotendeels oplossen, zegt hij.

In Noorwegen, Singapore en Londen werpt de heffing vruchten af. ,,Bestuurders worden daar voor een keuze gesteld: betalen of een andere vorm van vervoer.'' Mensen gaan beter nadenken over hun autogebruik wanneer ze moeten betalen, denkt Koopmans. Sommigen gaan carpoolen, thuiswerken of kiezen een andere vorm van vervoer. ,,Zeer efficiënt, want één procent minder verkeer zorgt al gauw voor meerdere procenten minder files.''

De hoogleraar vindt het verder jammer dat in de nota weinig aandacht aan de veiligheid van het verkeer wordt besteed. Verkeersongelukken kosten de samenleving ongeveer vijf miljard euro per jaar, files circa twee miljard euro. Bovendien: ongelukken zijn niet zelden de oorzaak van files. ,,Eigenlijk laat de minister kansen liggen om successen te boeken.''

Wel biedt Peijs de automobilist een schrale troost: files verdwijnen voorlopig niet, maar het voorspellen van de reistijd wordt betrouwbaarder voor bestuurders. Over vijftien jaar mag een automobilist maximaal 45 minuten doen over een stuk van vijftig kilometer. Op ringwegen rond de steden is dat twaalf minuten voor tien kilometer.

Toch is het maar de vraag wat de automobilist aan deze informatie heeft, zegt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck. ,,Wat gebeurt er als er plotseling geen file blijkt te staan? Of erger nog: de file is onverwacht veel langer.'' Dan voelen mensen zich dubbel gepakt, denkt de psycholoog, want dan staan ze én in de file én de wachttijd is langer dan gedacht.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt zich eveneens af wat er van de plannen terechtkomt. ,,Zonder de capaciteit van het beschikbare wegennet flink te vergroten, zijn vaste rijtijden onbetrouwbaar'', zegt een woordvoerder. ,,Er hoeft nu maar een ongeluk te gebeuren en de file duurt meteen twee keer zo lang als gedacht.''

Informatie over reistijden heeft eigenlijk alleen zin als automobilisten daarvan constant op de hoogte worden gehouden, bijvoorbeeld middels matrixborden. ,,Dat is wel een goede zaak'', zegt Wildervanck. ,,Want mensen willen nu eenmaal graag invloed op hun eigen situatie uitoefenen. Als ze informatie hebben, denken ze dat ze ook daadwerkelijk invloed hebben.''

Sterker nog: uit onderzoeken blijkt dat mensen informatie na zaken als eten, veiligheid en een dak boven het hoofd erg belangrijk vinden. Informatie over filetijden leidt bovendien tot minder agressie bij bestuurders, vermoedt Wildervanck. ,,Kennis is immers macht.''

bron: Nederlands Dagblad

meer info: Transport en Logistiek Nederland




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl