22 oktober 2004
Mogelijk claim van 230 miljoen euro - Nieuwe strop
dreigt voor havenbedrijf
Door Tom-Jan Meeus - NRC
Het Havenbedrijf Rotterdam loopt door een conflict over
havengelden veel grotere financiële risico's dan die
welke onlangs als gevolg van het RDM-schandaal bekend zijn
geworden.
In twee voorlopige gerechtelijke uitspraken - bij de rechtbank
in Rotterdam en de Hoge Raad - is eind 2002 en mei dit jaar
geoordeeld dat de havengelden zeer waarschijnlijk in strijd
met de mededingingsregels zijn vastgesteld.
Hierdoor bestaat volgens betrokkenen het reële risico
dat het havenbedrijf grote oliemaatschappijen, die de juridische
procedures zijn begonnen, zo'n 230 miljoen euro aan onterecht
geheven havengelden moet terugbetalen.
In het RDM-schandaal, waarin ex-directeur W. Scholten heimelijk
garanties gaf aan defensiebedrijven van J. van den Nieuwenhuyzen,
komt het risico voor het havenbedrijf voorlopig uit op 140
miljoen euro.
In het juridische geschil met de oliemaatschappijen, dat al sinds 1996 sleept, stellen de oliebedrijven dat ze oneigenlijk worden benadeeld door relatief hoge tarieven. Oliemaatschappijen betalen in Rotterdam driemaal zoveel als bedrijven in de containersector. Dankzij lage tarieven voor containerschepen slaagt de Rotterdamse haven er al jaren in de omzet in de containeroverslag sneller te verhogen dan de concurrerende havens.
De oliemaatschappijen vinden dat zij worden verplicht deze concurrentiestrijd indirect te subsidiëren omdat zij geen lagere tarieven of kortingen krijgen. Nadat toenmalig directeur Scholten overleg weigerde, zijn de bedrijven in 1996 naar de rechter gestapt. Sindsdien betalen ze hun havengeld - circa 50 miljoen euro per jaar - onder voorbehoud.
In de lopende procedures hebben de oliemaatschappijen zowel de rechtbank in Rotterdam als de Hoge Raad er voorshands van overtuigd dat het havenbedrijf in strijd met het (Europese) mededingingsrecht handelt. De Rotterdamse rechtbank heeft op 27 november 2002 in een tussenvonnis gesteld dat er ,,geen toereikende grondslag'' is voor de hoge tarieven voor de oliesector, en onderzoek gelast naar de manier waarop de haven de tarieven bepaalt. De Hoge Raad oordeelde op 7 mei dat het havenbedrijf Europese mededingingsregels ,,waarschijnlijk'' heeft overtreden, en wees de zaak terug naar het hof om de tariefbepaling nader te laten onderzoeken.
Havenwethouder Van Sluis van Rotterdam en het havenbedrijf zien de procedures met vertrouwen tegemoet, aldus woordvoerders. Het havenbedrijf heeft geen voorzieningen getroffen voor het geval de procedures worden verloren. Het ministerie van Financiën doet boekenonderzoek bij het havenbedrijf, omdat het rijk in ruil voor financiering van de Tweede Maasvlakte aandelen van het havenbedrijf wil kopen.
bron: NRC Handelsblad
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.