Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

27 november 2004

FOSAG: 'Hardnekkige winterse vooroordelen de wereld uit'
Schildersbranche: in 2008 einde winterwerkloosheid 

De schilders- en onderhoudsbranche zet tot 2008 zwaar in op het terugdringen en uiteindelijk uitbannen van de winterwerkloosheid. Werkgeversorganisatie FOSAG en de werknemersorganisaties, FNV Bouw en Hout- en Bouwbond CNV, willen dit realiseren door 5 tot 10% van het zomerwerk te laten uitvoeren in de winterperiode. Dit betekent een omzetverschuiving van tussen de 25 en 50 miljoen euro. Opdracht- en werkspreiding en professionalisering van opleidingen moeten 4 seizoenen onderhoud in Nederland mogelijk maken.
 
Dat is de kern van het Integraal Plan winterwerkgelegenheid dat de sociale partners gezamenlijk hebben ondertekend. Om de onderhoudsmarkt in beweging te brengen start FOSAG, de ondernemersorganisatie van schilders-, onderhouds-, metaalconserverings- en glasbedrijven, vandaag tijdens haar openbaar congres in Antwerpen de campagne '4 seizoenen onderhoud'.
 
WW-plannen minister De Geus

"Resultaat kunnen we boeken indien opdrachtgevers en opdrachtnemers gezamenlijk tot een betere opdrachtspreiding komen. Meer onderhoudswerk in de winter levert beide partijen economisch en maatschappelijk voordeel op. Met onze campagne weerleggen wij de hardnekkige vooroordelen over werken in de winter", aldus mr. Jan van Walsem, voorzitter van FOSAG.

De ondernemersorganisatie speelt met het integraal plan en de campagne actief in op de plannen van minister De Geus voor de invoering van premiedifferentiatie in de WW in 2005. Gezien de hoge maatschappelijke kosten van WW en bijstand doet FOSAG daarnaast een appèl op de overheid om het voortouw in onderhoudsspreiding te nemen.
 
Het integraal plan is gericht op het realiseren van succes op drie terreinen: opdrachtspreiding, werkspreiding en professionalisering. Succes betekent een omzetverschuiving van 5-10% van de zomer naar de winterperiode door middel van het spreiden van opdrachten, 80% van de schildersbedrijven kent en past de regelingen toe voor spreiding van arbeidstijd, de sector maakt gebruik van een integrale opleidingsmodule voor continuïteit van de bedrijfsvoering en kwaliteit van de dienstverlening.
 
5.000 werkloze schilders
De 4 seizoenen onderhoud-campagne heeft ten doel onderhoudswerkzaamheden in Nederland (marktomvang 2,3 miljard euro) jaarrond uit te voeren, en dit niet te beperken tot het voorjaar en de zomer.

De inzet van de campagne is het terugdringen - en uiteindelijk opheffen - van de winterwerkloosheid in de branche (maart 2004: 5.000 werkloze schilders). Doelgroepen zijn - naast de opdrachtnemers - onder andere de onderhouds- en facilitair managers en gebouwbeheerders van gemeenten, provincies, overheid, woningcorporaties, verenigingen van eigenaren en de zakelijke kantorenmarkt. FOSAG gaat de komende periode 'het land in' om opdrachtgevers aan te spreken en voor te lichten over de mogelijkheden.

Zachtere winters
FOSAG wil met de campagne de meest hardnekkige vooroordelen over het klimaat, de techniek en de kwaliteit uit de wereld helpen. Het COT (Centrum voor Onderzoek en Techniek) geeft aan dat er inmiddels continuverven op de markt zijn die in kwaliteit goed kunnen wedijveren met gangbare, bestaande verfsystemen. Afscherm- en verwarmingssystemen in combinatie met uitgekiende steigerinstallaties en doorwerkkleding, maken dat de professionele onderhoudsbedrijven ook in de winter kunnen presteren. Tijdens het congres maakt Meteo Consult bekend dat - letterlijk - het klimaat voor 4 seizoenen onderhoud aanzienlijk is verbeterd: zachtere winters en vlakkere seizoenen helpen om werk in de winter te kunnen blijven uitvoeren. Puur gekeken naar weersomstandigheden leverde de winter 2003/2004 80% werkbare dagen op. Door bovendien binnen- en buitenwerk op een slimme manier af te wisselen ontstaat een ideaal klimaat voor 4 seizoenen onderhoud.
 
De campagne '4-seizoenenonderhoud' wordt ondersteund door een comité van aanbeveling, bestaande uit VVE-Belang, Vastgoedbelang en Aedes. Participanten in de campagne zijn: AKZO NOBEL, Sigma Coatings, Van Wijhe Verf, Vereniging van Verfhandelaren (VVVH), Vereniging van Steiger-, Hoogwerker- en Betonbekistingsbedrijven (VSB). De ingrediënten van de campagne zijn te vinden op www.4seizoenenonderhoud.nl.

meer info: 4seizoenenonderhoud
 




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl