8 december 2004
Personenvervoer Betuwelijn niet rendabel
Personenvervoer over de Betuwelijn is niet rendabel. Het vergt te veel aan nieuwe investeringen en heeft een negatief effect op de rentabiliteit van het goederenvervoer.
Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht
van minister Peijs (Verkeer). Peijs liet het onderzoek
uitvoeren op verzoek van de Tweede Kamer.
Personenvervoer vergt aanpassingen aan de veiligheid van
het spoor en rijdt bovendien over een ander stroomnet, hield
Peijs de Kamer eerder al voor. Het onderzoek is verricht
onder leiding van professor Endre Horvat. De minister sluit
zich aan bij de conclusies van het rapport, heeft ze de
Tweede Kamer geschreven.
In opdracht van een Tweede-Kamercommissie, de commissie-Duivesteijn, heeft het Centraal Planbureau (CPB) nieuw onderzoek gedaan naar de kosten van de Betuwelijn. Eerder wezen studies van het CPB er al op dat de lijn economisch niet rendabel is te maken en ook maatschappelijk weinig nut heeft. Het instituut ziet echter wel mogelijkheden voor een sluitende exploitatie. ''Nu de lijn er eenmaal ligt, wordt bij gebruikmaking ervan geen verder verlies geleden. Het is zelfs mogelijk een klein stukje van de aanleg terug te verdienen'', aldus een woordvoerster.
De bevindingen van het CPB lekten dit weekeinde uit. Het was volgens het CPB de bedoeling dat de commissie-Duivesteijn er pas later mee naar buiten zou komen. De commissie heeft onder meer met hoorzittingen onderzoek gedaan naar de besluitvorming rond grote infrastructurele projecten als de Betuweroute en de HSL-Zuid, de hogesnelheidslijn, waarvan de kosten de pan uitrezen. De commissie komt een dezer dagen met haar eindrapport. De resultaten van het onderzoek zet het CPB maandag op zijn website.
bron: ANP
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.