10 december 2004
Leveranciers bouwmarkten schakelen over op impulsproducten
Bouwmarkten bieden dikwijls producten aan die niet tot de vaste omzet behoren. Dvd-spelers, bureaustoelen en tafelvoetbaltafels zijn regelmatig te verkrijgen bij bouwmarkten, evenals andere branchevreemde producten. Hiermee richten de markten zich op impulsaankopen van consumenten. De toeleverende bedrijven van bouwmarkten ontwikkelen zich dan ook steeds meer tot impulsleveranciers. Zo is bijvoorbeeld het bedrijf Starink in vijf jaar uitgegroeid van kassabakspecialist tot leverancier van impulsproducten.
Volgens commercieel directeur Bert Holtvluwer stelt die
overstap heel andere eisen aan zijn bedrijf, met name op
het gebied van inkoop, logistiek, service merchandising
en communicatie. Impulsproducten hebben
voor de leveranciers als voordeel dat er relatief weinig
over de verkoopprijs hoeft te worden nagedacht. Voor impulsproducten
is de consument immers sneller bereid de portemonnee te
trekken. Voor de leveranciers zijn merchandisers van groot
belang. Zij vormen de zogenaamde voelsprieten van de bedrijven
voor de hele markt. Wekelijks inventariseren zij
wat wel en wat niet verkoopt.
bron: © MarketingData
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.