19 januari 2005

Gladde wegen in Zuid-Holland door het gebruik
van gebroken riviergrind
en veel verkeer
Het onderzoek van Rijkswaterstaat wijst uit dat de combinatie
van de gebruikte steenslag in het asfalt en het toegenomen
verkeer hebben geleid tot versnelde slijtage van de Zuid-Hollandse
wegen. Dit heeft minister Peijs van Verkeer
en Waterstaat de Tweede Kamer vandaag laten weten.
In 90 procent van de wegvakken waar de stroefheid
onder de norm (0.38) was, bleek steenslag van gebroken
riviergrind gebruikt te zijn. Dit soort steenslag gebruikt
Rijkswaterstaat al jaren zonder problemen voor de aanleg
van wegen. Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, heeft onderzocht waarom deze
steenslag geleid heeft tot de problemen op de Zuid-Hollandse
wegen. Het onderzoek wijst uit dat het gebruik van de steenslag
in combinatie met de sterke toename van het verkeer, de
stijging van het vrachtverkeer, de stijging van het voertuiggewicht
en het verbeteren van de reminrichting van voertuigen de
oorzaak is van het vroegtijdig slijten
van het wegdek.
De minister heeft een aantal maatregelen aangekondigd
om vroegtijdig verlies van stroefheid te voorkomen. Zo worden
de criteria voor steenslag aangepast. De steenslag moet
een hogere weerstand tegen gladder worden (polijstwaarde)
hebben en steenslag met een deel rond oppervlak, zoals het
gebroken riviergrind, mag niet meer gebruikt worden.
Hoewel metingen hebben aangetoond dat de rest van het Nederlandse
wegennet voldoet aan de stroefheidsnorm, onderzoekt Rijkswaterstaat
op dit moment nog waar in Nederland het gebroken riviergrind
is toegepast. De minister heeft opdracht gegeven om op die
plaatsen ieder jaar de stroefheid te meten
in plaats van één maal per twee jaar. Als
de stroefheid op deze wegen vermindert, worden tijdig preventieve
maatregelen genomen. Daarnaast is ook de meetmethodiek aangepast.
Rijkswaterstaat meet in de toekomst niet alleen de rechter
rijstrook, die doorgaans het meest belast is maar ook de
conditie van de naastliggende rijstrook of stroken.
Inmiddels zijn alle wegen in Zuid-Holland
waar een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur gold hersteld.
Op de wegen waar geen snelheidsbeperking is ingesteld maar
die net niet aan de stoefheidsnorm voldoen worden de weggebruikers
nog gewaarschuwd door borden 'slipgevaar'. Deze wegen worden
in het voorjaar gerepareerd.
bron: Ministerie van Verkeer
en Waterstaat
|