24 januari 2005
Door hoge huizenprijzen is landaanwinst langs kust
betaalbaar
Een kustuitbreiding tussen Hoek van
Holland en Scheveningen is ,,kostbaar'', maar
wel ,,financieel haalbaar''.
Dat blijkt uit een onderzoek dat minister
Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft laten
uitvoeren. |
 |
De aanleg moet worden betaald uit de opbrengst
van woningen op het nieuwe land. Er is de afgelopen
decennia al eerder sprake geweest van mogelijke kustuitbreiding.
Dit keer biedt het plan ,,meer dan voorheen'' perspectief,
aldus het onderzoek. Enerzijds omdat de kosten voor landaanwinning
lager zijn geworden, anderzijds doordat er meer geld kan
worden verdiend uit de woningbouw door de gestegen huizenprijzen.
Het onderzoek volgt op een motie van de Tweede Kamer, ruim
een jaar geleden ingediend door VVD-Kamerlid Geluk. De kustuitbreiding
dient ter versterking van de huidige kustlijn die in Zuid-Holland
enkele zwakke plekken heeft.
Bureau Ecorys
heeft vier varianten onderzocht, in samenwerking met WL
Delft Hydraulics, Royal
Haskoning, het
RIKZ en de provincie
Zuid-Holland. De aantallen woningen variëren
daarin van tienduizend tot vijftigduizend woningen.
Er blijft 65 tot 85 procent ruimte gereserveerd voor natuur.
De eerste variant is een landuitbreiding
van Hoek van Holland tot en met Kijkduin met alleen nieuwe
duinen en waterpartijen, ongeveer 1.100 hectare groot. De
kosten zouden moeten worden betaald door in het Westland
glastuinders uit te plaatsen en daarvoor in de plaats woningen
te bouwen.
In een tweede variant, 1.600 hectare groot,
worden de woningen op het nieuwe land tussen Hoek van Holland
en Kijkduin gebouwd. De derde en vierde variant voorzien
in een uitgestrektere landaanwining.
In de derde variant blijft de huidige
kustlijn bij Kijkduin bestaan en komt er een pier voor de
kust bij Ter Heide. In de vierde variant, goed voor in totaal
3.000 hectare krijgen Kijkduin en Ter Heide extra bebouwing
voor de huidige kust. Ook voorziet dit plan in een stedelijk
gebied van Hoek van Holland bij een lagune, een nieuw stadsdeel
voor Den Haag, alsmede een vierde haven in Scheveningen.
In het onderzoek wordt ervan uitgegaan dat de wegen naar
het nieuwe land niet worden betaald uit de kosten van het
project, maar uit de algemene rijksmiddelen.
bron: NRC Handelsblad
meer info: Bureau
Ecorys - WL
Delft Hydraulics - Royal
Haskoning - RIKZ
-
|