12 maart 2005

Akkoord met Vlaanderen over een plan voor de Schelde
Nederland en Vlaanderen hebben een akkoord bereikt over
een plan voor de Schelde. Het akkoord omvat afspraken over
een betere beveiliging tegen overstromingen, meer ruimte
voor natuur en een betere toegankelijkheid.
Minister Peijs, staatssecretaris Schultz (Verkeer en Waterstaat),
minister Veerman (LNV) en de Vlaamse minister Peeters hebben
een Memorandum van Overeenstemming ondertekend, waarin de
afspraken zijn vastgelegd.
Nederland en Vlaanderen investeren samen ruim 500 miljoen
euro om de bereikbaarheid, de veiligheid en de natuur rond
de Schelde te verbeteren. Het is de bedoeling dat de projecten
voor 2010 zijn gerealiseerd of in ieder geval in uitvoering
zijn.
Toegankelijkheid
De Westerschelde is de doorvaarroute voor vrachtschepen
van en naar de havens van Antwerpen, Gent, Terneuzen en
Vlissingen. Omdat vooral de haven van Antwerpen door steeds
grotere containerschepen wordt bezocht, is het voor een
veilige en vlotte doorvaart van belang om de Schelde te
verdiepen.
In het akkoord is afgesproken dat de vaarweg wordt uitgediept,
zodat ook schepen met een diepgang van 13,10 meter de haven
kunnen bereiken. Om de riviernatuur daarbij te ontzien,
worden baggermethoden ontwikkeld waarbij het patroon van
geulen, slikken en schorren zoveel mogelijk in stand blijft.
Veiligheid
Ondanks eerdere verbetering, is de beveiliging tegen overstromingen
langs de Zeeschelde in Vlaanderen nog onvoldoende. Om de
veiligheid te verbeteren, worden bij verschillende steden
en dorpen de dijken verhoogd. In het landelijk gebied krijgt
de rivier op meerdere plaatsen de ruimte om bij hoge waterstanden
het land op te stromen.
In Nederland is de beveiliging tegen overstromingen op dit
moment voldoende.
Natuur
Door inpoldering, dijkverhogingen en baggerwerken is in
het verleden het natuurlijke systeem van de Schelde verstoord,
soms zo erg dat de bijzondere natuur van de rivier in het
gedrang is gekomen.
In het nieuwe akkoord wordt daarom meer ruimte gereserveerd
voor de rivier en de natuur. Een oppervlakte van ongeveer
1000 hectare, voornamelijk agrarisch gebied, wordt nieuwe
natuur, waar slikken en schorren en het bijbehorende tij
het beeld bepalen. Daarvan bevindt zich 600 hectare in Zeeland.
Akkoord
In het akkoord zijn verder afspraken gemaakt over onder
meer de verbetering van de veiligheid van scheepvaart, rampenbestrijding
en betere wegverbindingen met Vlaanderen en de Zeeuwse havens.
Het akkoord, waarmee de ministerraad heeft ingestemd, wordt
ter goedkeuring naar de Tweede Kamer gestuurd.
Bron: Persbericht ministerraad
|