26 maart 2005

Minister Peijs neemt maatregelen voor beveiliging
viaducten
Minister Peijs (VenW) neemt maatregelen om incidenten met
stenengooiers op bruggen en viaducten tegen te gaan. Zo
komt er een proef met slimme camera's die
afwijkend gedrag kunnen signaleren.
Verder moeten losse voorwerpen op viaducten direct
worden verwijderd en moeten aannemers de
omgeving van een viaduct opgeruimd houden. Dat
schrijft minister Peijs in een brief aan de Tweede Kamer.
De minister baseert haar aanpak op een risicoanalyse die
Rijkswaterstaat heeft gemaakt na een reeks incidenten met
stenengooiers op viaducten en bruggen. Uit de analyse blijkt
dat 300 van de 995 viaducten over rijkswegen in Nederland
'risicovolle plekken' zijn.
Het gaat om de volgende maatregelen:
- De werkwijze die Verkeer en Waterstaat al enkele jaren
hanteert om incidenten bij viaducten te voorkomen, wordt
nu standaard. Zo worden putdeksels vastgelast en wordt
klinkerbestrating op viaducten geasfalteerd.
- Gevaarlijke losse voorwerpen worden op eigen (rijks)viaducten
altijd meteen opgeruimd in plaats van alleen te melden
aan een vuilophaaldienst.
- In contracten met aannemers wordt vastgelegd dat zij
losliggende delen bij viaducten en bruggen onbereikbaar
moeten maken voor onbevoegden. Opdrachtnemers die de eisen
niet naleven worden beboet.
- Op enkele viaducten waar nog geen verlichting is, wordt
alsnog verlichting aangebracht.
- Er komt een proef met camera's die een afwijkend verkeerspatroon
of afwijkend gedrag signaleren.
- Weggebruikers worden via informatiepanelen boven de
weg aangemoedigd om de informatietelefoon (0800-8002)
te bellen als er voorwerpen op de weg liggen of worden
gegooid.
De maatregelen kosten circa 30 miljoen euro
en worden genomen voor de 300 risicovolle viaducten. Dit
zijn weg- en spoorviaducten rond de vier grote steden, viaducten
over wegen waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd
en enkele bruggen over het water, zoals het Amsterdam-Rijnkanaal.
Omdat de wegen op viaducten voor driekwart van de gevallen
in beheer zijn bij regionale overheden, heeft minister Peijs
hun gevraagd vergelijkbare maatregelen te nemen, aanvullend
hekken te plaatsen op de meest risicovolle viaducten en
prioriteit te geven aan opsporing en vervolging.
Volgens de minister kunnen technische maatregelen
alleen niet het probleem oplossen. Daarom gaat
het kabinet ook een plan van aanpak opstellen om mensen
bewust te maken van de consequenties van hun gedrag.
Bron: Nieuwsbericht ministerie
van Verkeer en Waterstaat
|