13 juli 2005

Hoogbouw vraagt bijzondere aandacht
Er wordt in ons land steeds hoger gebouwd. Toch zijn hoogbouwprojecten
voor de meeste Nederlandse bouwbedrijven geen dagelijks
werk. De stichting RRBouw, de onderzoeksstichting van Bouwend
Nederland, heeft daarom een inventariserende studie laten
doen naar uitvoeringsmethoden en logistieke knelpunten bij
hoogbouwobjecten. In de studie wordt een risico-analyse
beschreven voor het uitvoeringsproces, met een
uitgebreide checklist voor logistieke knelpunten en de mogelijke
maatregelen om de knelpunten op te lossen. Het analysemodel
is op CD bij het rapport gevoegd.
Stijgende grondprijzen, ruimtegebrek in stedelijke
gebieden, de wens van opdrachtgevers om op toplocaties
gevestigd te zijn en prestigieuze overwegingen verklaren
deze toenemende vraag naar hoogbouw. Naar verwachting zal
hoogbouw boven de 150 meter binnenkort geen uitzondering
meer zijn.
Naarmate de hoogte van een bouwobject toeneemt zal de bouwmethodiek
en de logistieke opzet steeds maatgevender worden
voor de efficiency tijdens de uitvoering. Deze
wordt in belangrijke mate bepaald door transport en opslag
van materialen, gereedschappen en productiemiddelen (zoals
bekistingen, steigers en gereedschappen), aan- en afloop
van personeel en de afvoer van bouwafval.
Doordat hoogbouw vaak in stedelijke gebieden plaatsvindt
zijn de bereikbaarheid van het bouwterrein,
de beperkte ruimte voor opslag en logistiek en de veiligheid
van het bouwterrein bijkomende complicerende factoren.
Het extrapoleren van transportsystemen
die bij lagere bouwhoogten worden toegepast kan niet zondermeer
voor grotere bouwhoogten worden doorgezet. Die systemen
zijn aan hoogtegrenzen gebonden. Extrapolatie levert daardoor
transportcycli op die onwerkbaar ofwel niet kostenefficiënt
zijn. Bij hoogbouw vraagt de afstemming van tussen verticale
en horizontale transportsystemen bijzondere aandacht.
Het onderzoek had niet als doel om nieuwe transportsystemen
te ontwikkelen, maar juist om als opmaat voor die ontwikkeling
logistiek knelpunten te inventariseren.
De inventarisatie is in opdracht van RRbouw uitgevoerd door
SAOB en Future Site (afstudeeratelier van de TU/e). Bij
de risico-analyse is gebruik gemaakt van het FMEA-model
(Failure Mode and Effect Analysis).
Het rapport met CD is verkrijgbaar bij de stichting
RRBouw per e-mail: s.deligt@bouwendnederland.nl
(Gratis voor Bouwend Nederland-leden, niet leden betalen
€ 23,80 incl. BTW en verzendkosten)
meer info: BouwendNederland
|