|
26 september 2005

De helft van de bouwplannen door luchtkwaliteit
bedreigt
De helft van de bouwplannen in Nederland is nog altijd
in gevaar door te vuile lucht. Kabinetsmaatregelen als roetfilters
en schonere auto's, een nieuwe milieuwet en een
tegemoetkoming uit Brussel moeten het probleem oplossen.
Het nieuwe Besluit luchtkwaliteit 2005
had bouwend Nederland wat ruimte moeten geven. Maar de
nieuwe regels bieden weinig soelaas voor de fijnstofproblemen.
Onder de oude regels bevond tweederde van de plannen voor
nieuwe wijken, bedrijfspanden en wegen zich in de gevarenzone.
,,Zeker'' eenderde van die plannen zou zelfs zijn geblokkeerd
door te veel fijnstof in de lucht, heeft staatssecretaris
Van Geel (Milieu) dinsdag in de zogenoemde 'septemberbrief'
aan de Tweede Kamer geschreven.
De bewindsman vindt dat verschillende bedreigde
plannen zoals de aanleg van spitsstroken toch kunnen
doorgaan, wanneer de lucht ,,per saldo'' niet vuiler wordt.
Dat kan wanneer auto's over de extra rijstrook bijvoorbeeld
vaart minderen tot 80 kilometer per uur.
Met twaalf proefprojecten wil het Rijk
deze werkwijze uitproberen. Onder meer het stationsgebied
Utrecht CS, de A10-West bij Amsterdam, Project Mainport
Rotterdam, het A1-bedrijventerrein bij Deventer en de intensieve
veehouderij in Noord-Brabant zijn uitverkoren voor de proef.
Verder rekent de staatssecretaris op de Europese Commissie.
Die moet de regels voor vuile lucht aanscherpen, door de
bronnen van de vervuiling beter uit te splitsen. Zo veroorzaakt
nu het (natuurlijke) zout uit de zee een deel van het
Nederlandse fijnstofprobleem, omdat deze zoutdeeltjes
op een hoop worden geveegd met de roetdeeltjes van de uitlaatgassen.
Volgens het kabinet zorgt de huidige aanpak voor schonere
lucht, minder ,,negatieve gezondheidseffecten''
en meer ruimte om te bouwen. ,,Hoeveel van de knelpunten
met het totale pakket worden opgelost, kan op basis van
het onderzoek nog niet beantwoord worden'', aldus Van Geel.
bron: ANP
|