3 oktober 2005
'Voorontwerp' van Rem Koolhaas (OMA) voor het nieuwe
PCM-gebouw
Als het aan OMA ligt, het bureau van Rem Koolhaas,
kijken de redacties van de Volkskrant, Trouw en deels NRC
over een paar jaar niet alleen uit over de stad, maar kijkt
Amsterdam ook terug.
Het moet een gebouw worden waarvan mensen zeggen: kijk,
daar zitten ze, daar is iets gaande. Een plek waar
de lichtjes nooit uitgaan’, zegt projectarchitect
Floris Alkemade.
Het ontwerp bevindt zich nog in een priller dan
pril stadium. Alkemade: ‘Het is een voorontwerp.
Het eigenlijk ontwerp moet nog worden uitgewerkt, in samenwerking
met de projectontwikkelaar, de politiek en de buurt.’
Wanneer het gebouw klaar is, is nu nog helemaal niet te
zeggen.
Maar de contouren van het gebouw tekenen zich af. ‘Het
kantoor is duidelijk geënt op PCM. De redactielokalen
op zo’n vijftig meter hoogte zijn het herkenbaarste
element.’ Op de begane grond ligt een soort sokkel
van twee lagen waar een ‘zo groot mogelijke publieke
activiteit’ moet komen: een boekwinkel, een journalistencafé,
lobby’s en vergaderruimten voor het bedrijf, maar
ook voorzieningen die zich richten op de omgeving, de studenten
die er wonen. ‘Het gebouw wordt niet als gesloten
bastion ontwikkeld, het moet de link zoeken met
de stad.’
Op de sokkel staat een ‘klassieke zuil’
(inclusief cannelures) ‘die de zuil van de media,
van de kranten symboliseert’. ‘Hierin komen
de meer klassieke kantoorfuncties van PCM te zitten.’
De vorm van het gebouw is een optelling van verschillende
functies. ‘Dit ontwerp heeft in de windtunnel gestaan,
en de bezonning van de omgeving is optimaal.’ Transparantie,
dus veel daglicht zal een belangrijk kenmerk zijn.
Maar over materiaalkeuze en indeling van de ruimten is nog
niets beslist, behalve dat ‘er niet alleen maar rechte
vloeren zullen zijn’, maar ook ‘uithollingen’
en in elkaar overlopende niveaus. Ook zullen de drie krantenredacties
in duidelijke compartimenten werken.
Geen standaardkantoortuin meer dus? ‘Bij
een bezoek aan de Volkskrant-redactie viel op dat alle ramen
waren afgeschermd met lamellen, en dat mensen enerzijds
op zoek leken naar isolatie, en dat er tegelijk grote noodzaak
is tot continu overleg. We moeten een vloer maken voor die
mengeling.’ Wilde ideeën zijn er in deze conceptuele
fase zat. Belangrijkste elementen van het huidige Volkskrant-gebouw
zijn de verlichte letters op het dak. ‘Die
hele gevelrand van de redactielokalen zou als lichtkrant
kunnen werken. Daar zouden die logo’s uitstekend passen.
Je kunt je voorstellen dat je 'breaking news'
op het gebouw laat zien.’
Bron: De Volkskrant
|