met bouwweb vind je meer!


Asset Management Infrastructuur

 

 

 

 

 

4 november 2005

dilatatieprofiel - Mavotrans

Trillingvrij dilatatieprofiel voorkomt blootstelling aan trillingbelasting

Een veel voorkomend probleem in logistieke centra en productiehallen is beschadiging van de vloer ter plaatse van de dilataties (voegovergangen). Door het realiseren van een trillingvrije voegovergang behoren reparaties aan de vloer tot het verleden. De arbeidsomstandigheden van de heftruckchauffeurs verbeteren aanzienlijk. De oplossing voor dit probleem is de toepassing van een trillingvrij dilatatieprofiel van Mavotrans.

Hef- pallet- en reachtrucks zijn veelal uitgerust met harde kunststof wielen. De optredende krachten van deze interne transportmiddelen worden nogal eens onderschat. Door de grote wieldruk ontstaan vaak beschadigingen aan de betonnen vloer ter plaatse van de voegovergang. Bij de toepassing van hoeklijnen worden de krachten die optreden bij het overrijden van de voegovergang dikwijls overschreden, omdat er sprake is van puntbelasting.

Daarnaast wordt de belasting bepaald door de wielbreedte van het voertuig.

De gevolgen van de beschadiging aan de vloer zijn onder andere:

  • Steeds terugkerende reparatiekosten aan de vloer vanwege losliggende hoeklijnen
  • Vloeren die vanwege de reparatie niet benut kunnen worden
  • Steeds terugkerende reparatiekosten aan de interne transportmiddelen
  • Nek-, rug- en zelfs nierproblemen bij heftruckchauffeurs
  • Afvallende lading of beschadiging van de lading
  • Geluidoverlast van de transportmiddelen

De Europese richtlijn over blootstelling aan trillingbelasting 2002/44/EG is sinds juli 2005 opgenomen in de Arbo wetgeving. Bij het gebruik van heftrucks wordt men blootgesteld aan trillingen. Dit kan op langere termijn klachten geven aan nek, rug en zelfs aan de ingewanden. Door het inbouwen van een Migutrans® trillingvrij dilatatieprofiel worden trillingen bij het overrijden van de voegovergang tot een minimum beperkt.

De profielen zijn volledig vervaardigd van aluminium en kunnen bewegingen in de hoogte, breedte en lengte opvangen. Bovendien zijn deze profielen afhankelijk van het type geschikt voor vrachtverkeer tot 60.000 kg. totaalgewicht, vorkheftrucks met lucht- en volrubberbanden tot 25.000 kg totaalgewicht en pompwagens en transportvoertuigen met harde kunststof wielen tot 30 kg/mm wielbreedte.

Bron: Mavotrans BV

 

 

*** Naar Nieuwsarchief ***

 

Nieuws

 

Uw bericht op bouwweb ?

Aanmelden


Bouwindex

..... en meer.

 


AEC info bouwinformatie.

 

 

 

 

 

Glasbok - transport van glas

c

 

 

verwijzing op Bouwweb - 25 euro

 

 

 

BouwWeb - de oudste bouwsite van Nederland ('95)
(e) info@bouwweb.nl
copyright © 1995-2023 bouwweb