4 november 2005

Trillingvrij dilatatieprofiel voorkomt blootstelling
aan trillingbelasting
Een veel voorkomend probleem in logistieke
centra en productiehallen is beschadiging van de vloer ter
plaatse van de dilataties (voegovergangen). Door het realiseren
van een trillingvrije voegovergang behoren
reparaties aan de vloer tot het verleden. De arbeidsomstandigheden
van de heftruckchauffeurs verbeteren aanzienlijk. De oplossing
voor dit probleem is de toepassing van een trillingvrij
dilatatieprofiel van Mavotrans.
Hef- pallet- en reachtrucks zijn veelal uitgerust met harde
kunststof wielen. De optredende krachten van deze interne
transportmiddelen worden nogal eens onderschat. Door de
grote wieldruk ontstaan vaak beschadigingen aan de betonnen
vloer ter plaatse van de voegovergang. Bij de toepassing
van hoeklijnen worden de krachten die optreden bij het overrijden
van de voegovergang dikwijls overschreden, omdat er sprake
is van puntbelasting.
Daarnaast wordt de belasting bepaald door de wielbreedte
van het voertuig.
De gevolgen van de beschadiging aan de vloer zijn
onder andere:
- Steeds terugkerende reparatiekosten aan de vloer vanwege
losliggende hoeklijnen
- Vloeren die vanwege de reparatie niet benut kunnen worden
- Steeds terugkerende reparatiekosten aan de interne transportmiddelen
- Nek-, rug- en zelfs nierproblemen bij heftruckchauffeurs
- Afvallende lading of beschadiging van de lading
- Geluidoverlast van de transportmiddelen
De Europese richtlijn over blootstelling aan trillingbelasting
2002/44/EG is sinds juli 2005 opgenomen in de Arbo wetgeving.
Bij het gebruik van heftrucks wordt men blootgesteld aan
trillingen. Dit kan op langere termijn klachten geven aan
nek, rug en zelfs aan de ingewanden. Door het inbouwen van
een Migutrans® trillingvrij dilatatieprofiel worden
trillingen bij het overrijden van de voegovergang
tot een minimum beperkt.
De profielen zijn volledig vervaardigd van aluminium
en kunnen bewegingen in de hoogte, breedte en lengte opvangen.
Bovendien zijn deze profielen afhankelijk van het type geschikt
voor vrachtverkeer tot 60.000 kg. totaalgewicht, vorkheftrucks
met lucht- en volrubberbanden tot 25.000 kg totaalgewicht
en pompwagens en transportvoertuigen met harde kunststof
wielen tot 30 kg/mm wielbreedte.
Bron: Mavotrans BV
|