12 december 2005

Nieuwe onderhoudscontracten voor snelwegen: Engineering
& Construct
De nieuwe onderhoudscontracten voor snelwegen bieden
meer vrijheid op het gebied van materiaalkeus en
planning. Rijkswaterstaat houdt meer afstand en het toezicht
halveert ten opzichte van RAW-contracten.
Dat is het gevolg van de engineering & constructcontracten
die Rijkswaterstaat op 1 januari introduceert voor renovatiecontracten.
De nieuwe contractvorm komt uit de koker van het Expertisecentrum
Opdrachtgeverschap van Rijkswaterstaat. “Ondanks
alle vernieuwingen, blijven we voor onderhoudscontracten
vooralsnog gewoon op de laagste prijs gunnen. Maar er zitten
wel allemaal prikkels in het contract, waardoor ook kwaliteit
wordt beloond en slechte prestaties afgestraft”, licht
J. Schillemans van het expertisecentrum toe.
Jaarlijks heeft Rijkswaterstaat vijftien tot twintig asfaltonderhoudscontracten
te vergeven. In 2006 en 2007 zullen de contracten extra
veel wegvakken bevatten, omdat minister Peijs (verkeer)
600 miljoen euro extra beschikbaar heeft
voor het wegwerken van achterstallig onderhoud.
Het gaat volgend jaar om 420 kilometer extra asfaltonderhoud.
Het is niet de bedoeling om meer contracten in de markt
te zetten. Deze week staat de begroting van Verkeer en Waterstaat
op de agenda van de Tweede Kamer. Het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) is volgende week aan de
orde.
Afzettingen
Om te experimenteren met huurprijzen van de weg en een bonus-malussysteem
zijn afgelopen twee jaar vijf pilots uitgevoerd.: drie in
Eindhoven, één in Den Bosch en één
in Utrecht. De ervaringen zijn zo positief dat alle asfaltonderhoudscontracten
vanaf volgend jaar op deze manier op de markt komen.
“Het belangrijkste is een eenduidige manier van marktbenadering.
Daarvoor ontwikkelen we sinds anderhalf jaar voor heel Rijkswaterstaat
standaard modelcontracten”, aldus K. Appelman,
hoofd van het expertisecentrum. Voor de onderhoudscontracten
betekent dat een nieuwe werkwijze voor de aannemer met meer
ruimte voor eigen initiatief. Die wordt geacht zelf afzettingen,
omrijroutes en ontheffingen te regelen. Ook de volgorde
van planning van de wegvakken en de mate van afsluiting
zijn in principe vrij. “Bij de pilots is in de praktijk
al gebleken dat aannemers een andere volgorde kiezen dan
wij dachten”, heeft Appelman ervaren.
Het ministerie bespaart 50 procent op de personeelskosten
voor de begeleiding van het werk omdat het contract op een
andere manier wordt beheerst. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat
een deel van de voorbereidingswerkzaamheden verschoven naar
de markt.
Uiteraard zijn er wel minimumeisen en
bepaalt Rijkswaterstaat de huurprijzen
van de rijstroken. Een volledige wegafsluiting kost het
meest en daluren zijn relatief goedkoop. Bovendien moet
de aannemer de kwaliteit van het asfalt voor zeven jaar
garanderen. Is de staat van de verharding na die termijn
nog goed, dan krijgt de aannemer een bonus. Als het wegdek
binnen zeven jaar moet worden gerepareerd, krijgt de opdrachtnemer
te maken met een boete en draait hij op voor de herstelkosten
inclusief de kosten voor de afzetting en huur van de weg.
bron: Cobouw
|