14 december 2005

Franse tolwegen in buitenlandse handen
De drie grootste Franse snelwegmaatschappijen komen door
privatisering begin volgend jaar in handen van respectievelijk
Spaanse, Frans-Australische en Franse bedrijven. Vanmorgen
heeft het ministerie van Financiën in Parijs de keuze
voor de drie bekend gemaakt:
- de Spaanse groep Abertis,
- het consortium Eiffage-Macquerie
(Frans-Australisch) en
- de Franse bouwgroep Vinci.
Frankrijk heeft met 8.000 kilometer snelweg het
grootste netwerk in Europa.
De privatisering levert de staat ongeveer 14,8 miljard euro
op, iets meer dan de 11 miljard die verwacht werd toen premier
Dominique de Villepin de privatisering in juni aankondigde.
De staat zal de opbrengst grotendeels gebruiken voor reductie
van de staatsschuld, die is opgelopen naar een record-omvang
van 1.100 miljard euro.
De privatisering van de snelwegnetwerken is omstreden,
omdat de staat hierdoor tientallen miljarden aan langjarige
tolinkomsten opgeeft. Ook verzet het Franse parlement zich
tegen de mogelijke verkoop aan buitenlandse bedrijven.
Het Spaanse Abertis, de grootste infrastructuurbeheerder
in Spanje, is geselecteerd voor de overname van tolwegmaatschappij
Sanef, eigenaar van 1.743 kilometer snelweg in het noorden
en noord-oosten van Frankrijk. Abertis heeft zich voor de
overname verbonden met Franse investeerders, waaronder verzekeraar
Axa. De Franse staat heeft nu nog een belang van 75 procent
in Sanef.
De begeerde snelwegen van de maatschappij SÁPRR,
die zich uitstrekken over 2.260 kilometer tussen
Parijs, Straatsburg en Lyon, gaan naar het tandem
van de Franse bouwer Eiffage en de Australische infrastructuurgroep
Macquarie. De staat heeft nu nog een belang van 70 procent
in de SÁPRR. Eiffage-Macquerie
kreeg de voorkeur boven onder meer de Italiaanse groep Autostrada
en de Spaanse groep Cintra.
Het Franse bouwbedrijf Vinci wordt eigenaar van de ASF,
dat de snelwegen in het zuiden, midden en zuid-westen van
Frankrijk bezit. Vinci, dat al een belang van 23 procent
in ASF heeft, was de enige kandidaat voor overname van het
staatsbelang van 50,3 procent.
bron: NRC Handelsblad
meer info: Australiërs
beleggen in britse tolweg en willen meer - Maquarie
|