24 januari 2006
Praktisch hulpmiddel voor marketing in de bouw
"Marketing in de bouw" is een
nieuwe publicatie die onder auspiciën van de Regieraad
Bouw is uitgegeven door de Stichting Bouwresearch (SBR).
Door marketing te integreren in de bedrijfsvoering, wordt
klantgericht werken binnen de bouwwereld bevorderd. Dat
kan een belangrijke impuls geven aan de gewenste cultuuromslag
in de bouw. Het boekwerkje fungeert hierbij als praktisch
hulpmiddel.
Het eerste exemplaar is onlangs door Regieraad-voorzitter Jan Hovers aangeboden aan Jan van Tuinen, algemeen directeur van Bouwend Nederland. De vereniging van bouw- en infrabedrijven heeft besloten het boekje ruim te verspreiden onder haar lidbedrijven.
Tot voor kort beperkten de meeste bouwondernemers zich tot het aanbieden van bouwcapaciteit. Inmiddels zegt tweederde van de ondernemingen in de bouwsector zich meer dan voorheen te verdiepen in de wensen van de afnemer. Toch hebben veel ondernemers er moeite mee te kiezen voor een specifiek product of zich te specialiseren in één segment van de markt. Met als gevolg dat zij zich blijven positioneren als "allround bouwbedrijven" met weinig onderscheidend vermogen.
"Marketing in de bouw - Strategieën en good practices voor effectieve marketing" biedt die bedrijven de helpende hand. De publicatie verschaft een laagdrempelig theoretisch kader over marketingmanagement. Aan bod komen de verschillende stappen die een traditioneel bouwbedrijf moet zetten bij de omschakeling naar een marketinggerichte organisatie. Ook wordt een handzaam model voor het segmenteren van klantengroepen aangereikt.
Maar het is toch vooral een praktijkboek. Negen uitvoerige casebeschrijvingen geven een kijkje in de marketingkeuken van toonaangevende bouwondernemingen. Deze praktijkverhalen zijn bovendien gekoppeld aan belangrijke trends in de bouwwereld, zoals vergrijzing, stedelijke vernieuwing en de zogeheten "Retro-trend". Door voor een zorgvuldig gekozen marktsegment producten en diensten met toegevoegde waarde te ontwikkelen, hebben alle betrokken ondernemers een lucratief gat in de markt ontdekt.
"Marketing in de bouw" is gedrukt
in een oplage van 5.500.
Geïnteresseerden kunnen het boekje gratis bestellen
via de volgende
link:
Jan Hovers (rechts), voorzitter van de Regieraad Bouw, overhandigde
het eerste exemplaar van het boekje "Marketing
in de bouw" aan Jan van Tuinen, algemeen directeur
van Bouwend Nederland.
Meer nieuws? Ga naar www.regieraadbouw.nl
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.