3 februari 2006
Twynstra The Bridge: De bouw innoveert wél weer
De bouw stoomt op naar de groep koplopers als het gaat om innovatie. Dit blijkt uit de innovatiemonitor van Twynstra The Bridge.
Het is de enige sector waar het bevorderen van innovatie stijgt op de lijst strategische prioriteiten. Uit de monitor blijkt dat ten opzichte van vorig jaar de noodzaak en prioriteit van innovatie licht is gedaald. Binnen bedrijven wordt meer aandacht gegeven aan het uitnutten van bestaande business en het snijden in kosten. De bouw is de enige uitzondering daarop.
Verklaring
Volgens Twynstra kan een verklaring zijn dat de bouw sinds
de bouwfraudeaffaire behoorlijk door de mangel is gehaald.
De noodzaak om te innoveren wordt dan ook onder meer vanuit
de Regieraad Bouw telkens benadrukt.
Bovendien blijkt dat bedrijven klantgerichter zijn geworden.
Daarbij horen dan ook begrippen als marketing en onderscheid
van concurrenten. Dat vereist op zich al innovaties.
Topprioriteit
Geen wonder dan ook dat ruim twee op de drie bouwbedrijven
het bevorderen van innovaties noemt als topprioriteit. Op
plaats 2 en 3 staan kostenreductie en het verhogen van klanttevredenheid
(beide 46,4 procent). In het vorige onderzoek was kostenreductie
nog de belangrijkste prioriteit, gevolgd door innovatie.
Voor dik 85 procent van de ondervraagde bouwbedrijven is
innovatie in de organisatiestrategie minstens zo belangrijk
als het managen en verbeteren van de bestaande business.
Onderscheidend vermogen
Als belangrijkste reden om te innoveren noemt 44 procent
het streven naar onderscheidend vermogen. Bijna 28 procent
ziet innovatie als middel om de gewenste omzetgroei te realiseren.
Eén op de zes geeft aan dat de klant om innovaties
vraagt.
Bij bijna 41 procent van de bouwbedrijven gaat het om innovaties
van producten en diensten. Bij een even groot percentage
gaat het juist om procesinnovaties.
In 64 procent van de gevallen accepteren de klanten de innovaties
uit de bouw. Doen zij dat niet, dan geeft eenderde van de
bedrijven aan dat dit komt doordat de productieprocessen
van de klant niet flexibel genoeg zijn om de innovatie op
te nemen.
Bron: zibb.nl
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.