7 februari 2006
Meer of minder files bij 80 km/uur ?
Sinds november 2005 mogen automobilisten op delen van de snelwegen rondom de vier grote steden niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Het is belangrijk te benadrukken dat de belangrijkste reden hiervoor was om de lokale luchtkwaliteit voor omwonenden te verbeteren. Daarnaast wordt een verbeterde verkeersveiligheid verwacht en zou de doorstroming kunnen verbeteren. Toch lijkt het er nu op dat de maatregel op verschillende plaatsen bij Utrecht en Den Haag juist leidt tot langere files. Was dat bij voorbaat te verwachten? En is er iets aan te doen zonder het kind van de luchtkwaliteit met het badwater van de files weg te gooien?
In theorie gelijke capaciteit
Uit onderzoek van TNO is gebleken dat een snelheidsverlaging
naar 80 kilometer per uur niet ten koste hoeft te gaan van
de capaciteit van de weg. Er kan bij 80 kilometer per uur
evenveel verkeer over een stuk weg als bij 100 of 120 kilometer
per uur. Sterker nog: door het gebruik van trajectcontrole
gaan bestuurders zich vaak rustiger gedragen in het verkeer.
Men rijdt met een vrij constante snelheid en er wordt minder
van rijstrook gewisseld. Dat is goed voor de doorstroming
en voor de veiligheid, en kan files doen afnemen.
In de praktijk sterk afhankelijk van de lokale
situatie
De praktijk is echter weerbarstiger. In de praktijk blijken
de effecten van 80-kilometerzones namelijk voor een groot
deel afhankelijk te zijn van de lokale situatie. Ook dat
is uit eerder onderzoek van TNO bekend. Het abrupt remmen
van automobilisten bij het begin van de 80-kilometerzone
kan bijvoorbeeld leiden tot extra filevorming. En het is
nog maar de vraag of na verloop van tijd deze automobilisten
door gewenning minder abrupt zullen gaan remmen. Maar als
er in de 80-kilometerzone veel weefgedrag plaatsvindt, kan
de maatregel juist weer een duidelijk positief effect hebben.
Bestuurders rijden dan rustiger en hebben meer tijd om op
een soepele manier in of uit te voegen, en dat is goed voor
de doorstroming. Naast deze twee voorbeelden zijn er nog
veel andere factoren te noemen die invloed hebben op het
uiteindelijke effect dat met zo’n maatregel bereikt
wordt. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om vooraf te stellen
dat 80 kilometer per uur per definitie leidt tot minder
files.
Hoe nu verder?
Het is dus niet zo heel erg verwonderlijk dat op sommige
locaties de files toenemen als gevolg van de invoering van
de 80-kilometerzones met trajectcontrole. Het is daarom
nu van belang ter plekke onderzoek te doen om vast te stellen
wat de precieze oorzaak is van de toegenomen files. Want
veel extra filevorming zal de luchtkwaliteit zeker niet
ten goede komen. Wellicht kunnen aanvullende maatregelen
helpen om het fileleed alsnog te verzachten, zodat het belangrijkste
doel van de snelheidsbeperking in ieder geval bereikt wordt:
een verbeterde luchtkwaliteit voor omwonenden. Wat de lokale
luchtkwaliteit betreft heeft de maatregel op de A13 bij
Overschie laten zien effectief te kunnen zijn. Daar is de
lokale luchtkwaliteit na invoering van de maatregel in 2002
duidelijk verbeterd. Wat er op de huidige locaties met de
lokale luchtkwaliteit is gebeurd, moet nog blijken. Pas
dan is een echt oordeel over de invoering van deze maatregel
mogelijk.
bron: TNO
meer info: TNO Bouw & Ondergrond
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.