13 april 2006
Geen Zuiderzeelijn tussen Schiphol en Groningen
Er komt geen Zuiderzeelijn tussen Schiphol en Groningen.
Het is onvoldoende aangetoond dat deze snelle openbaarvervoersverbinding
naar Noord-Nederland noodzakelijk is. Het kabinet bespreekt
andere oplossingen met de regio's.
Dat blijkt uit de Structuurvisie Zuiderzeelijn, die het
kabinet naar de Tweede Kamer stuurt.
Het kabinet houdt vast aan de doelstellingen voor het Noorden
en het noordelijk deel van de Randstad (Noordvleugel), namelijk:
een betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer in de
Noordvleugel;
economische structuurversterking voor het Noorden.
Noordelijke Randstad
Er worden verschillende oplossingen beoordeeld om de Noordvleugel
beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. Dit
gebeurt in samenhang met andere lopende onderzoeken in de
regio, zoals de Wegontsluiting Schiphol-Amsterdam-Almere,
Zuidas, Verstedelijking Almere.
Noorden
Samen met de noordelijke overheden bekijkt het kabinet welke
economische clusters kansrijk zijn om te versterken. Hierdoor
kan een moderne economische structuur ontstaan, die ook
meer ruimte biedt aan innovatie en export. Ook wordt gekeken
naar de bereikbaarheid binnen Noord-Nederland.
CRT
Het kabinetsbesluit om niet door te gaan met de Zuiderzeelijn,
wordt ondersteund door het Critical Review Team. Dit team
van deskundigen beoordeelt het proces van besluitvorming
over de Zuiderzeelijn.
Inspraakperiode
Het voornemen van het kabinet ligt vanaf 21 april zes weken
ter inzage. Inspreken kan op hoorzittingen, schriftelijk
en via internet. De inspraakperiode sluit op 1 juni 2006.
Het kabinet neemt in de loop van juni een definitief besluit.
bron: Regering.nl
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.