1 mei 2006
Minister Peijs past 80 km zone A12 bij Den Haag aan
Op de A12 bij Voorburg staan meer files sinds de instelling van de 80-km-zone. Minister Peijs (VenW) wil daarom op een deel van het traject de maximumsnelheid verhogen naar 100 km/u. Dit moet ook de luchtkwaliteit verbeteren.
In november 2005 stelde de minister op vier trajecten in de Randstad een 80-km-zone in: op delen van de A10 West bij Amsterdam, de A20 bij Rotterdam, de A12 bij Utrecht en de A12 bij Voorburg.
Uit een tussentijdse evaluatie blijkt dat de luchtkwaliteit alleen langs de A12 bij Voorburg mogelijk licht verslechterd is. Langs de andere 80-km-zones lijkt de luchtkwaliteit te zijn verbeterd.
Ook zijn er op de A12 bij Voorburg veel meer files sinds de invoering van de 80-km-zone. Op de A20 bij Rotterdam en de A12 bij Utrecht zijn er iets meer files. Op de A10 West zijn er minder files.
Voorburg
Minister Peijs neemt maatregelen om de situatie op de A12
bij Voorburg te verbeteren. Zij wil de bebording, de belijning,
de overgang tussen de spitsstroken en de verkeersregelinstallaties
aanpassen.
Voor het traject A12 Den Haag uit wil de minister de snelheid
verhogen naar 100 km/uur, met trajectcontrole. Peijs hoopt
hiermee zowel de doorstroming als de luchtkwaliteit verbeteren.
Voor deze maatregelen is wel een verkeersbesluit nodig.
Dit besluit kan alleen worden genomen als blijkt dat de
snelheidsaanpassing de luchtkwaliteit niet verslechtert.
Ook voor de A20 bij Rotterdam wordt bekeken welke verkeerkundige aanpassingen de doorstroming kunnen verbeteren.
In mei komen de uitkomsten van de feitelijke metingen naar de luchtkwaliteit op de 80-km-trajecten. Peijs past de 80 km-zones aan als blijkt dat daar de luchtkwaliteit per saldo (in en buiten de spits) niet substantieel is verbeterd en de filezwaarte substantieel is toegenomen.
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.