24 mei 2006
Peijs wil geld voor aanleg spoorlijn voor wegen gebruiken
Minister Peijs van Verkeer gaat het geld voor de Zuiderzeelijn gebruiken om de files tussen Almere en Amsterdam aan te pakken. Hiermee gaat zij de confrontatie aan met de Tweede Kamer, die een nieuw onderzoek wil naar een verbinding met het Noorden.
Peijs zei tijdens het jaarlijkse transportdiner in Putten dat ze het geld wil steken in zowel het openbaar vervoer als in wegen. De minister maakte duidelijk niets meer te zien in de Zuiderzeelijn.
Over de lobby van de drie Noordelijke provincies, zegt zij: ‘Als het Noorden het wil bouwen, moeten ze het zelf maar doen. Ik hoor het wel. Maar we gaan het niet betalen en ook niet exploiteren. De aanleg kost veel geld en de lijn blijft onrendabel.’ Volgens haar dreigt een ‘Betuwelijn-scenario’.
Met haar opstelling zoekt de minister bewust de confrontatie.
Honderden actievoerders uit het Noorden maakten dinsdag
op het Haagse Plein hun opwachting. Ze lieten luidkeels
hun ongenoegen horen over het afketsen van het megaproject.
Volgens de demonstranten is dit in strijd met eerdere beloftes.
CDA-fractievoorzitter Verhagen zei dinsdag dat het Noorden
wat hem betreft kan rekenen op een snelle verbinding. ‘Afspraak
is afspraak.’ Ook Bos wil een nieuw onderzoek naar
de haalbaarheid van de verbinding. VVD, GroenLinks, SP en
de ChristenUnie sluiten zich hierbij aan.
Voor de aanleg van de Zuiderzeelijn is 2,8 miljard euro vrijgemaakt. Peijs bestemt dit geld om de verbinding tussen Almere en Amsterdam ‘perfect te regelen.’ Een belangrijk onderdeel daarvan is de verbinding tussen de A9 en de A6: kosten 4,5 miljard euro.
De Kamerfracties menen dat het Noorden met lege handen komt te staan. Ze eisen daarom aanvullend onderzoek naar een zogeheten hogesnelheidstrein (HST). Het idee voor deze trein, die vijf miljard euro kost, komt uit de koker van de Groningse commissaris van de koningin Hans Alders en kan 250 kilometer per uur rijden.
Alders heeft, net als de Kamer, de magneetzweefbaan inmiddels afgeschreven. Daar lijdt de Nederlandse 8,5 miljard euro verlies op, blijkt uit een analyse van het Centraal Plan Bureau.
Alle andere varianten zijn maatschappelijk eveneens zwaar onrendabel. Zo leiden de HST-varianten tot een nationaal welvaartsverlies van ongeveer vijf miljard euro.
Die cijfers weerhouden de Kamerleden er niet van om de
HST opnieuw op de agenda te zetten. ‘De HST scoort
het minst slecht’, zegt PvdA-Kamerlid Dijksma. Ze
stoort zich aan Peijs. ‘Zij schiet een snelle verbinding
af, maar wil niets kwijt over alternatieve investeringen
in het Noorden. Dat kan dus niet.’
Dijksma eist dat minister Peijs het effect van alternatieve
investeringen in het Noorden alsnog onderzoekt. ‘Vervolgens
kunnen we bekijken: wat levert de meeste banen op? Wat levert
de grootste versterking aan de noordelijke economie?’
bron: de Volkskrant
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.