3 oktober 2006
Minister Peijs wil maatwerk voor effectieve 80 km zones
Bij drie van de vier 80-km-zones rond de grote steden is
de schadelijke uitstoot van het wegverkeer afgenomen. De
effecten op files verschillen per traject. Daarom is volgens
minister Peijs (VenW) maatwerk nodig.
Minister Peijs heeft een evaluatie naar de Tweede Kamer
gestuurd.
Verkeersemissies
Uit de evaluatie blijkt dat de schadelijke uitstoot van
het wegverkeer is afgenomen bij drie 80-km-zones: de A10
Amsterdam, de A12 Utrecht en de A12 Voorburg. Op de A20
bij Rotterdam heeft de zone een neutraal effect op de verkeersemissies.
Files
De effecten op de files verschillen per traject. De filezwaarte
(de lengte maal de duur van de files) is afgenomen op de
A10 Amsterdam. Op de A12 bij Voorburg en de A20 bij Rotterdam
zijn de files toegenomen.
De files op de A12 bij Utrecht komen volgens de evaluatie
niet door de 80-km-maatregel, maar door andere knelpunten
in de buurt.
Het beeld bij verkeersveiligheid en geluidshinder is voor
alle 80-km-zones positief.
Trajectcontrole
De trajectcontrole op de 80-km-zones blijft bestaan. Wel
wordt duidelijker gemaakt dat automobilisten pas een boete
krijgen als zij op het traject gemiddeld, na aftrek van
een correctie van 3 km, 84 km/uur of harder rijden.
Weggebruikers kunnen daardoor 80 km/uur rijden en zonodig
even versnellen om de doorstroming van het verkeer niet
te veel af te remmen.
A12 Voorburg
Op de langere termijn wil minister Peijs op het traject
A12 Voorburg 'de stad uit' de maximumsnelheid weer verhogen
naar 100 km/uur. Dit is niet te realiseren op korte termijn.
Dan moeten eerst bijvoorbeeld geluidsmaatregelen worden
genomen.
Peijs neemt daarom eerst verkeerskundige maatregelen, zoals betere belijning en bebording.
A20 Rotterdam
Ook bij de A20 bij Rotterdam wil Peijs verkeerskundige maatregelen
nemen. Deze moeten ervoor zorgen dat de 80-km-zone beter
functioneert.
Maatwerk
De 80-km-zones zijn ingevoerd om de luchtkwaliteit substantieel
te verbeteren. Voorwaarden waren dat de zone moet bijdragen
aan minder geluidsproblemen en aan een gelijkmatige doorstroming.
Ook mag de verkeersveiligheid niet verslechteren.
Uit de evaluatie blijkt dat de snelheidsverlaging per locatie
verschillende resultaten oplevert. Daarom is volgens Peijs
maatwerk nodig. Zij denkt daarbij onder meer aan dynamische
maximumsnelheden. Dit betekent dat de maximumsnelheid varieert,
afhankelijk van het tijdstip en de verkeersdrukte.
Peijs wil hiermee proeven doen en stuurt daarover binnenkort
een voorstel naar de Tweede Kamer.
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.